Θα αξιοποιηθούν τα βιβλία:

  1. Χημεία Γ’ Γυμνασίου των Θεοδωρόπουλου Π., Παπαθεοφάνους Π., Σιδέρη Φιλλένιας, Έκδοση 2020, έκδοση ΙΤΥΕ «Διόφαντος»
  2. Χημεία Γ’ Γυμνασίου – Εργαστηριακός Οδηγός των Θεοδωρόπουλου Π., Παπαθεοφάνους Π., Σιδέρη Φ., Έκδοση, έκδοση ΙΤΥΕ «Διόφαντος»
  3. Χημεία Γ’ Γυμνασίου – Τετράδιο Εργασιών των Θεοδωρόπουλου Π., Παπαθεοφάνους Π., Σιδέρη Φ., έκδοση ΙΤΥΕ «Διόφαντος»

Σύνολο ελάχιστων προβλεπόμενων ωρών: είκοσι πέντε (25)

1η Ενότητα: ΟΞΕΑ – ΒΑΣΕΙΣ – ΑΛΑΤΑ

 Τα οξέα

    • Ιδιότητες οξέων
    • Οξέα κατά Arrhenius
    • Η κλίμακα pH (πε-χα) ως μέτρο της οξύτητας
    • Το pH του καθαρού νερού
    • Το pH των όξινων διαλυμάτων
    • Μέτρηση του pH ενός διαλύματος
  1. Οι Βάσεις
    • Ιδιότητες βάσεων
    • Βάσεις κατά Arrhenius
    • Κλίμακα pH ως μέτρο βασικότητας
  2. Εξουδετέρωση
    • Εξουδετέρωση
  3. Άλατα
    • Σχηματισμός κρυστάλλων χλωριούχου νατρίου

4.3 Τα άλατα

  1. Εφαρμογές των οξέων, βάσεων και αλάτων στην καθημερινή ζωή
    • Ανθρώπινος οργανισμός
    • Καθαριότητα στην καθημερινή ζωή
    • Αρκετή τροφή για να χορτάσει όλος ο κόσμος
    • Προστατεύοντας τον πλανήτη από την όξινη βροχή

2η Ενότητα: ΤΑΞΙΝΟΜΗΣΗ ΤΩΝ ΣΤΟΙΧΕΙΩΝ – ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΜΕ ΙΔΙΑΙΤΕΡΟ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝ

 Ο Περιοδικός Πίνακας

    • Από το χθες…

1.2. Στο σήμερα: Ο σύγχρονος περιοδικός πίνακας

1.3 Τα μέταλλα και τα αμέταλλα στον περιοδικό πίνακα

  1. Τα αλκάλια
    • Γενικά

2.2. Ιδιότητες των αλκαλίων

  1. Μερικές ιδιότητες και χρήσεις των μετάλλων
    • Μέταλλα και αμέταλλα

3.4 Τα κράματα

  1. Ο άνθρακας
    • Γενικά
    • Φυσικοί άνθρακες
    • Τεχνητοί άνθρακες

3η Ενότητα: Η ΧΗΜΕΙΑ ΤΟΥ ΑΝΘΡΑΚΑ

 Οι υδρογονάνθρακες

    • Γενικά
    • Καύση των υδρογονανθράκων
    • Οι υδρογονάνθρακες ως καύσιμα
    • Η ρύπανση της ατμόσφαιρας
  1. Πετρέλαιο – Φυσικό αέριο- Πετροχημικά
    • Πολυμερισμός
    • Τι είναι τα πλαστικά;
  2. Η αιθανόλη

3.2 Αιθανόλη ή αιθυλική αλκοόλη ή οινόπνευμα

  • Αλκοολούχα ποτά
  • Η Φυσιολογική δράση της αιθανόλης
ΟΔΗΓΙΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ

1η ΕΝΟΤΗΤΑ: ΟΞΕΑ – ΒΑΣΕΙΣ – ΑΛΑΤΑ

  1. ΤΑ ΟΞΕΑ (4 ΩΡΕΣ)

1.1 Ιδιότητες οξέων

1.3 Η κλίμακα pH (πε-χα) ως μέτρο της οξύτητας

  • To pH των όξινων διαλυμάτων και
  • Μέτρηση του pH ενός διαλύματος

Α΄ Πρόταση: Να γίνουν στο εργαστήριο ή στην τάξη από ομάδες 4-5 μαθητών/-τριών οι παρακάτω εργαστηριακές ασκήσεις για την εξαγωγή συμπερασμάτων σχετικά με τις κοινές ιδιότητες των οξέων (όξινος χαρακτήρας).

  • Παρασκευή διαλυμάτων δεικτών με εκχύλιση φυτικών ουσιών (π.χ. κόκκινο λάχανο). Προσθήκη χυμού λεμονιού, ξιδιού και αραιού υδροχλωρικού οξέος στα εκχυλίσματα αυτά (Πείραμα 1.4 της 1ης Εργαστηριακής Άσκησης του Εργαστηριακού οδηγού).
  • Προσδιορισμός του pH των παραπάνω υδατικών διαλυμάτων με χρήση πεχαμετρικού χαρτιού (Πείραμα 1.1 της 1ης Εργαστηριακής Άσκησης του Εργαστηριακού οδηγού). Επανάληψη του προσδιορισμού μετά την προσθήκη νερού σε δεκαπλάσιο όγκο από τον αρχικό των παραπάνω διαλυμάτων.
  • Επίδραση διαλυμάτων αραιών οξέων σε σόδα, μάρμαρο (Πείραμα 6 και Πείραμα 1.7

της 1ης Εργαστηριακής Άσκησης του Εργαστηριακού οδηγού).

Μπορεί να χρησιμοποιηθεί και υλικό από: https://chem.noesis.edu.gr/marble-acids-reaction

  • Σύγκριση δραστικότητας ορισμένων μετάλλων κατά την αντίδρασή τους με τα οξέα. (Πείραμα 1.5 της 1ης Εργαστηριακής Άσκησης του Εργαστηριακού οδηγού).

Β΄ Πρόταση: Διεξαγωγή των πειραματικών δραστηριοτήτων με τη μορφή επίδειξης από τον/τη διδάσκοντα/-ουσα με συμπλήρωση των αντίστοιχων σελίδων του Τετραδίου Εργασιών* από τους/τις μαθητές/-τριες.

Στην ενότητα «Η κλίμακα pH μέτρο της οξύτητας» να δοθεί έμφαση στο γεγονός ότι η τιμή pH είναι αποτέλεσμα της σχέσης μεταξύ του πλήθους H+ με το πλήθος OHκαι ότι στα  διαλύματα οξέων ισχύει πλήθος H+ > πλήθος OH– .

 1.2 Οξέα κατά Arrhenius

Να γίνει σύνδεση του μακροσκοπικού, μικροσκοπικού και συμβολικού επιπέδου της Χημείας. Να δοθεί έμφαση στον ορισμό των οξέων κατά Arrhenius, όπως και στο γεγονός ότι οι κοινές ιδιότητες των οξέων οφείλονται στα Η+ που παρέχουν κατά τη διάλυσή τους στο νερό.

Η διδασκαλία να εστιαστεί κυρίως στα 4 παραδείγματα του σχολικού βιβλίου.

2.  ΟΙ ΒΑΣΕΙΣ (3 ΩΡΕΣ)

2.1 Ιδιότητες βάσεων

2.3 Κλίμακα pH ως μέτρο βασικότητας και

  • Το pH του καθαρού νερού

Α΄ Πρόταση: Να γίνουν στο εργαστήριο ή στην τάξη από ομάδες 4-5 μαθητών/-τριών οι παρακάτω εργαστηριακές ασκήσεις για την εξαγωγή συμπερασμάτων σχετικά με τις κοινές ιδιότητες των βάσεων (βασικός χαρακτήρας):

  • Παρασκευή διαλυμάτων δεικτών με εκχύλιση φυτικών ουσιών (π.χ. κόκκινο λάχανο). Προσθήκη ασβεστόνερου, καθαριστικού τζαμιών και αραιού διαλύματος υδροξειδίου του νατρίου σε εκχυλίσματα φυτικών χρωστικών (Πείραμα 2.3 της 2ης Εργαστηριακής Άσκησης του Εργαστηριακού οδηγού).
  • Προσδιορισμός του pH των παραπάνω υδατικών διαλυμάτων με χρήση πεχαμετρικού χαρτιού. (Πείραμα 2.1 της 2ης Εργαστηριακής Άσκησης του Εργαστηριακού οδηγού). Επανάληψη του προσδιορισμού μετά την προσθήκη νερού σε δεκαπλάσιο όγκο από τον αρχικό των παραπάνω διαλυμάτων.

Β΄ Πρόταση: Διεξαγωγή των πειραματικών δραστηριοτήτων με τη μορφή επίδειξης, με συμπλήρωση των αντίστοιχων σελίδων του Τετραδίου Εργασιών* από τους/τις μαθητές/- τριες.

Επίσης, να διερευνηθεί με τους/τις μαθητές/-τριες τι μπορεί να συμβαίνει με τη σχέση μεταξύ των H+ και των OHστην περίπτωση του καθαρού νερού.

2.2 Βάσεις κατά Arrhenius

Να γίνει σύνδεση του μακροσκοπικού, μικροσκοπικού και συμβολικού επιπέδου της Χημείας. Να δοθεί έμφαση στον ορισμό των βάσεων κατά Arrhenius, όπως και στο γεγονός ότι οι κοινές ιδιότητες των βάσεων οφείλονται στα ΟΗπου παρέχουν κατά τη διάλυσή τους στο νερό.

Η διδασκαλία να εστιαστεί κυρίως στα 5 παραδείγματα του σχολικού βιβλίου.

3.  ΕΞΟΥΔΕΤΕΡΩΣΗ & 4. ΑΛΑΤΑ (2 ΩΡΕΣ)

3.1 Εξουδετέρωση

4.1 Σχηματισμός κρυστάλλων χλωριούχου νατρίου και

  • Τα άλατα

Α΄ Πρόταση: Να γίνουν στο εργαστήριο ή στην τάξη από ομάδες 4-5 μαθητών/-τριών οι παρακάτω εργαστηριακές ασκήσεις:

  • Διαδοχικές προσθήκες οξέος (υδροχλωρικού), βάσεως (υδροξειδίου του νατρίου), οξέος κ.ο.κ. σε νερό που έχει προστεθεί μπλε της βρωμοθυμόλης. (Πείραμα 1 της 3ηςΕργαστηριακής Άσκησης του Εργαστηριακού οδηγού).
  • Παρασκευή χλωριούχου νατρίου με εξουδετέρωση διαλύματος υδροξειδίου του νατρίου από υδροχλωρικό οξύ. Παραλαβή του άλατος με εξάτμιση. (Πείραμα 4.1 της 4ης Εργαστηριακής Άσκησης του Εργαστηριακού οδηγού).

Β΄ Πρόταση: Διεξαγωγή των πειραματικών δραστηριοτήτων με τη μορφή επίδειξης από τον/τη διδάσκοντα/-ουσα με συμπλήρωση των αντίστοιχων σελίδων του Τετραδίου Εργασιών* από τους/τις μαθητές/τριες.

Να δοθεί έμφαση στον ιοντικό χαρακτήρα των αλάτων και στην περιγραφή της εξουδετέρωσης με την αντίδραση σχηματισμού νερού: Η+(aq) + OH(aq) à H2O (l).

5. ΕΦΑΡΜΟΓΕΣ ΤΩΝ ΟΞΕΩΝ, ΒΑΣΕΩΝ ΚΑΙ ΑΛΑΤΩΝ ΣΤΗΝ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ ΖΩΗ (2 ΩΡΕΣ)

  • Ανθρώπινος οργανισμός
  • Καθαριότητα στην καθημερινή ζωή: σαπούνια, απορρυπαντικά και καθαριστικά
  • Αρκετή τροφή για να χορτάσει όλος ο κόσμος και
  • Προστατεύοντας τον πλανήτη από την όξινη βροχή

Με την ολοκλήρωση της ενότητας οι μαθητές/τριες πρέπει να μπορούν να ερμηνεύουν το ρόλο των οξέων, βάσεων και αλάτων στην καθημερινή ζωή, να εκτιμούν τη βιολογική και τεχνολογική σημασία των οξέων και των βάσεων και να προτείνουν τρόπους προστασίας του περιβάλλοντος από την αλόγιστη χρήση των οξέων, των βάσεων και των αλάτων.

Προτείνεται οι παραπάνω υποενότητες να μελετηθούν με τη μορφή ερευνητικής εργασίας δίνοντας σε ομάδες μαθητών/τριών θέματα, όπως:

  • «Οξέα και βάσεις στην καθημερινή ζωή» Οι μαθητές/τριες διερευνούν κατά ομάδες τις χρήσεις οξέων και βάσεων στην καθημερινή ζωή και προτείνουν τρόπους ασφαλούς χρήσης αυτών.
  • «Όξινη βροχή» Οι μαθητές/-τριες διερευνούν κατά ομάδες για τον τρόπο δημιουργίας της όξινης βροχής, τις επιπτώσεις της στο φυσικό περιβάλλον, τις επιπτώσεις της στα μνημεία (π.χ. Ακρόπολη Αθηνών).
  • «Λιπάσματα» Οι μαθητές/-τριες διερευνούν κατά ομάδες τα άλατα στα λιπάσματα, τη χρήση των λιπασμάτων στη γεωργία, το ρόλο των λιπασμάτων στη ρύπανση εδάφους και νερών.

Μπορεί να χρησιμοποιηθεί υλικό από: https://chem.noesis.edu.gr/bases-everyday-life

Προτείνονται ενδεικτικές ερωτήσεις που έχουν δοθεί από το Διεθνές Διαγνωστικό Πρόγραμμα PISA για την αξιολόγηση των μαθητών/-τριών. Η δραστηριότητα με τίτλο Όξινη Βροχή αφορά στην κατανόηση της δημιουργίας όξινης βροχής και τις επιπτώσεις της με πειραματική προσέγγιση-παρατηρήσεις.

2η Ενότητα: ΤΑΞΙΝΟΜΗΣΗ ΤΩΝ ΣΤΟΙΧΕΙΩΝ – ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΜΕ ΙΔΙΑΙΤΕΡΟ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝ

  1. Ο ΠΕΡΙΟΔΙΚΟΣ ΠΙΝΑΚΑΣ (2 ΩΡΕΣ)

1.1 Από το χθες…

1.2. Στο σήμερα: Ο σύγχρονος περιοδικός πίνακας

1.3 Τα μέταλλα και τα αμέταλλα στον περιοδικό πίνακα

Προτείνεται να υιοθετηθεί αρχικά μια ιστορική προσέγγιση των προσπαθειών για την ταξινόμηση των στοιχείων και να ακολουθήσει η διδασκαλία του σύγχρονου Περιοδικού Πίνακα, δίνοντας έμφαση στο Νόμο της περιοδικότητας.

Για εξάσκηση οι μαθητές/-τριες μπορούν να εμπλακούν σε παιχνίδι τοποθέτησης στοιχείων του περιοδικού πίνακα: http://photodentro.edu.gr/aggregator/lo/photodentro-lor-8521-2610

2.  ΑΛΚΑΛΙΑ

  • Γενικά και 2.2. Ιδιότητες των αλκαλίων (1 ΩΡΑ)

Προτείνεται να γίνει από τον/τη διδάσκοντα/-ουσα το πείραμα επίδειξης της παραγράφου

  • , σχετικά με την αντίδραση του νατρίου με το νερό. Να τονιστούν με τη βοήθεια του

νατρίου τόσο οι φυσικές ιδιότητες των αλκαλίων (χαμηλή σκληρότητα, πυκνότητα μικρότερη του νερού, μεταλλική λάμψη), όσο και οι χημικές τους ιδιότητες (αντίδραση με νερό, οξείδωση, σχηματισμός κατιόντων), προκειμένου να εξοικειωθούν οι μαθητές/-τριες με τις φυσικές ιδιότητες και τη χημική δραστικότητα των αλκαλίων.

Παρακολούθηση βιντεοσκοπημένων πειραμάτων. Καταγραφή παρατηρήσεων για τις φυσικές και χημικές τους ιδιότητες και εξαγωγή συμπερασμάτων για τη σχετική τους δραστικότητα.

  • Χημική δραστικότητα αλκαλίων

http://www.rsc.org/learn-chemistry/resource/res00000732/heating-group-1-metals- in-air-and-in-chlorine#!cmpid=CMP00000939

Προτείνεται οι χημικές εξισώσεις της ενότητας αυτής να μην περιέχουν ιόντα.

3.  ΜΕΡΙΚΕΣ ΙΔΙΟΤΗΤΕΣ ΚΑΙ ΧΡΗΣΕΙΣ ΤΩΝ ΜΕΤΑΛΛΩΝ (2 ΩΡΕΣ)

3.1 Μέταλλα και αμέταλλα και

3.4 Τα κράματα

Να γίνουν με τη μορφή μικρής ερευνητικής εργασίας στο εργαστήριο ή στην τάξη από ομάδες

  • μαθητών/τριών τα θέματα:
    • Μελέτη φυσικών ιδιοτήτων των μετάλλων. Μελέτη δειγμάτων μετάλλων (από τη συλλογή του σχολικού εργαστηρίου ή από καθημερινά υλικά ή από βίντεο) και καταγραφή των σχετικών παρατηρήσεων.
    • Σκουριά, αποτροπή σκουριάς. Χρήσεις μετάλλων κραμάτων. Προτεινόμενο διδακτικό υλικό:

Οι εφαρμογές των κραμάτων: http://molwave.chem.auth.gr/fabchem/?q=node/189

Φυσικές ιδιότητες των μετάλλων: https://chem.noesis.edu.gr/metals-physical-properties

4.  Ο ΑΝΘΡΑΚΑΣ (2 ΩΡΕΣ)

  • Γενικά
  • Φυσικοί άνθρακες και
  • Τεχνητοί άνθρακες

1η διδακτική ώρα:

Α΄ Πρόταση: Μελέτη δειγμάτων φυσικών ανθράκων (από τη συλλογή του σχολικού εργαστηρίου ή από φωτογραφικό υλικό ή από βίντεο) και καταγραφή των σχετικών παρατηρήσεων.

Β΄ Πρόταση: Φυσικοί και τεχνητοί άνθρακες από το φύλλο εργασίας του εκπαιδευτικού πακέτου Άνθρακας Β έργο Πλειάδες-Νηρηίδες Δεκέμβριος 2007 http://photodentro.edu.gr/v/item/ds/8521/7464

Προτείνεται να εξεταστούν τα Φουλλερένια και οι νανοσωλήνες (Παράθεμα: «Είναι θέμα… Χημείας»).

2η διδακτική ώρα:

Α΄ Πρόταση: Να γίνει στο εργαστήριο ή στην τάξη από ομάδες 4-5 μαθητών/τριών το Πείραμα

  • (Αποχρωματισμός διαφόρων εγχρώμων διαλυμάτων με τη χρήση ενεργού άνθρακα) της 7ης Εργαστηριακής Άσκησης του Εργαστηριακού Οδηγού και συμπλήρωση του αντίστοιχου φύλλου εργασίας του Τετραδίου Εργασιών*.

Β΄ Πρόταση: Διεξαγωγή των πειραματικών δραστηριοτήτων με τη μορφή επίδειξης από τον/τη διδάσκοντα/-ουσα με συμπλήρωση των αντίστοιχων σελίδων του Τετραδίου Εργασιών* από τους/τις μαθητές/-τριες.

3η Ενότητα: Η ΧΗΜΕΙΑ ΤΟΥ ΑΝΘΡΑΚΑ

  1. ΟΙ ΥΔΡΟΓΟΝΑΝΘΡΑΚΕΣ (3 ΩΡΕΣ)

1.1. Γενικά,

  • Καύση των υδρογονανθράκων,
  • Οι υδρογονάνθρακες ως καύσιμα,
  • Η ρύπανση της ατμόσφαιρας

Να ΜΗ διδαχθεί και εξεταστεί η ονοματολογία.

Να γίνει στο εργαστήριο ή στην τάξη με τη μορφή επίδειξης από τον/τη διδάσκοντα/-ουσα το Πείραμα 9.1 (Καύση βουτανίου και ανίχνευση του παραγόμενου νερού και του διοξειδίου του άνθρακα) και το Πείραμα 9.2 (Καύση παραφίνης. Παρατήρηση της παραγόμενης αιθάλης) της 9ης Εργαστηριακής Άσκησης του Εργαστηριακού οδηγού. Οι μαθητές/-τριες να συμπληρώσουν τις αντίστοιχες σελίδες του Τετραδίου Εργασιών*.

Παρακολούθηση βιντεοσκοπημένων πειραμάτων. Προτείνονται:

Καύσεις υδρογονανθράκων http://photodentro.edu.gr/video/r/8522/797

Για θέματα σχετικά με ρύπανση της ατμόσφαιρας, προτείνονται ενδεικτικές ερωτήσεις που έχουν δοθεί από το Διεθνές Διαγνωστικό Πρόγραμμα PISA για την αξιολόγηση των μαθητών/- τριων.

  • Η δραστηριότητα με θέμα: ΛΕΩΦΟΡΕΙΑ στην Ερώτηση 2 πραγματεύεται θέματα ρύπανσης περιβάλλοντος. Γίνεται συσχέτιση δυο μέσων μαζικής μεταφοράς, του λεωφορείου (κίνηση με πετρελαιοκινητήρα) και του τρόλεϊ (κίνηση με ηλεκτροκινητήρα) στην πόλη. Ο/Η μαθητής/-τρια καλείται να σκεφτεί ότι στους σταθμούς παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας χρησιμοποιείται κάρβουνο, άρα και τα τρόλεϊ ευθύνονται για την ρύπανση, πέρα από τις άμεσες εκπομπές καυσαερίων από τα συμβατικά οχήματα-λεωφορεία.
  • Η δραστηριότητα με θέμα: ΚΑΤΑΛΥΤΙΚΟΣ ΜΕΤΑΤΡΟΠΕΑΣ εξετάζει τρόπους μείωσης ρύπων με τη χρήση καταλυτικού μετατροπέα στα οχήματα, που κάνει τα καυσαέρια εξάτμισης των οχημάτων λιγότερο βλαβερά για τον άνθρωπο και το περιβάλλον.

2.  ΠΕΤΡΕΛΑΙΟ-ΦΥΣΙΚΟ ΑΕΡΙΟ – ΠΕΤΡΟΧΗΜΙΚΑ

2.7. Πολυμερισμός, 2.8 Τι είναι τα πλαστικά; (2 ΩΡΕΣ)

Από την 2.7 να διδαχθεί ΜΟΝΟ τι είναι πολυμερισμός (όχι το παράδειγμα του αιθενίου).

Με την ολοκλήρωση της ενότητας οι μαθητές/-τριες πρέπει να μπορούν να κρίνουν και να αποφασίζουν για τη χρήση σημαντικών ενώσεων του άνθρακα στην καθημερινή ζωή.

Προτείνεται να έχουν συγκεντρωθεί διάφορα πλαστικά προϊόντα καθημερινής χρήσης και οι μαθητές/-τριες να εργαστούν σε ομάδες για να μελετήσουν τα χαρακτηριστικά του κωδικού αναγνώρισης, να ομαδοποιήσουν πλαστικά προϊόντα και να προτείνουν τρόπους χειρισμού τους όταν δεν χρειάζονται πια.

Προτείνεται η παρακολούθηση του video και animation από το Φωτόδεντρο: http://photodentro.edu.gr/lor/r/8521/6386 http://photodentro.edu.gr/ugc/r/8525/754

3.  Η ΑΙΘΑΝΟΛΗ (2 ΩΡΕΣ)

3.2 Αιθανόλη ή αιθυλική αλκοόλη ή οινόπνευμα,

  • Αλκοολούχα ποτά και
  • Φυσιολογική δράση της αιθανόλης

Α΄ Πρόταση: Να γίνει στο εργαστήριο ή στην τάξη από ομάδες 4-5 μαθητών/τριών το Πείραμα

  • (Προσδιορισμός της περιεκτικότητας αλκοολούχων ποτών σε αιθανόλη) της 10ης

Εργαστηριακής Άσκησης του Εργαστηριακού Οδηγού.

Β΄ Πρόταση: Διεξαγωγή των πειραματικών δραστηριοτήτων με τη μορφή επίδειξης από τον/τη διδάσκοντα/-ουσα με συμπλήρωση των αντίστοιχων σελίδων του Τετραδίου Εργασιών* από τους/τις μαθητές/-τριες.

Επιπλέον, προτείνεται να χρησιμοποιηθεί το φύλλο εργασίας «Αλκοολούχα ποτά και φυσιολογική δράση της αιθανόλης-Αλκοτέστ» από το εκπαιδευτικό πακέτο Άνθρακας Β έργο Πλειάδες-Νηρηίδες Δεκέμβριος 2007: http://photodentro.edu.gr/v/item/ds/8521/6786

Προτείνονται ενδεικτικές ερωτήσεις που έχουν δοθεί από το Διεθνές Διαγνωστικό Πρόγραμμα PISA για την αξιολόγηση των μαθητών/-τριών. Η δραστηριότητα με τίτλο: ΖΥΜΗ ΓΙΑ ΨΩΜΙ αναφέρεται στη χημική μεταβολή της ζύμωσης κατά την οποία το άμυλο και τα σάκχαρα που υπάρχουν στα άλευρα μετατρέπονται με τη βοήθεια της μαγιάς (ενός μονοκύτταρου μύκητα) σε διοξείδιο του άνθρακα και αλκοόλη για την παρασκευή ψωμιού. Το φύλλο εργασίας αποτελεί μια διεύρυνση της υπάρχουσας γνώσης των μαθητών/-τριών, στις χημικές αντιδράσεις μέσα από την αντίδραση της αλκοολικής ζύμωσης προς παραγωγή αερίου και αιθανόλης και την ανίχνευση αυτών.

ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΓΙΑ ΕΠΑΝΑΛΗΨΕΙΣ και ΕΤΗΣΙΕΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΕΣ ΕΡΓΑΣΙΕΣ

  • Ιστορία των στοιχείων: Ανακάλυψη στοιχείων και την προέλευση των ονομάτων τους.
  • Τα στοιχεία γύρω μας: Προέλευση, ιδιότητες και χρήσεις στοιχείων.
  • Εποχές του χαλκού και του σιδήρου. Πώς συνδέεται η ιστορική πορεία της ανθρωπότητας με τις ιδιότητες των μετάλλων;
  • Τα κυριότερα μεταλλεύματα της Ελλάδας. Μεταλλεία και μεταλλουργικές διεργασίες. Εξέταση της συμβολής τους στην ανάπτυξη μιας περιοχής και των αρνητικών επιπτώσεών τους στο περιβάλλον.

* Εάν υπάρχει έλλειψη αντιτύπων του Τετραδίου Εργασιών να μοιραστεί φωτοτυπημένο το φύλλο εργασίας στους μαθητές και τις μαθήτριες.

 Πίσω