Από το βιβλίο: Δραματική Ποίηση. Ευριπίδη Ελένη Γ΄ Γυμνασίου, Mετάφραση: Τάσος Ρούσσος, των Ν. Δεσύπρη, Δ. Παπαγεωργακάκη κ.ά.. Βιβλίο μαθητή.
Η Ελένη του Ευριπίδη θα διδαχθεί δύο (2) ώρες την εβδομάδα (σε συνεχόμενο δίωρο, εφόσον ο/η εκπαιδευτικός το επιθυμεί και καταστεί δυνατό) από τον Σεπτέμβριο έως το τέλος Φεβρουαρίου από το σχολικό εγχειρίδιο: Δραματική Ποίηση: Ευριπίδη Ελένη των Ν. Δεσύπρη, Δ. Παπαγεωργάκη κ.ά.
ΕΝΟΤΗΤΕΣ | ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑ | ΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ |
Εισαγωγή |
– Εισαγωγή στη δραματική ποίηση
Ως εισαγωγή θα αξιοποιηθεί η ενότητα «Δραματική Ποίηση» από το κεφάλαιο «Δεύτερη περίοδος: Αττική ή Κλασική» του σχ. εγχειριδίου Ιστορία της Αρχαίας Ελληνικής Γραμματείας Α΄, Β΄, Γ΄ Γυμνασίου των Α. Στέφου, Ε. Στεργιούλη και Γ. Χαριτίδου. Πιο συγκεκριμένα:
1. Η προέλευση της τραγωδίας (σελ. 67-68) 2. Η ακμή της τραγωδίας (σελ. 69-70) 3. Δραματικοί αγώνες (σελ. 70-73). Για την αρχιτεκτονική και τη σκηνογραφία του αρχαίου θεάτρου βλ. το σχετικό υλικό στο «Πανελλήνιο Ψηφιακό Αποθετήριο Εκπαιδευτικών Βίντεο (Φωτόδεντρο)» 4. Συντελεστές της παράστασης (σελ. 73) |
2 |
5. Δομή της τραγωδίας (σελ. 74-76)
7. Οι μεγάλοι τραγικοί (σελ. 78-98): απλή αναφορά στον Αισχύλο και τον Σοφοκλή – Ευριπίδης: σύντομα βιογραφικά στοιχεία – ονομαστικά τα έργα του – έμφαση στα Χαρακτηριστικά της ποιητικής του τέχνης (σελ. 98). Ο/Η εκπαιδευτικός αξιοποιεί κάθε ευκαιρία για αναγνώριση των χαρακτηριστικών αυτών στο κείμενο. Ο αριθμός των προτεινόμενων ωρών διδασκαλίας, δυσανάλογος εκ πρώτης όψεως με το πλήθος των πληροφοριών που παρατίθενται στην ανωτέρω ενότητα, είναι δηλωτικός της αφαιρετικότητας που χρειάζεται να διαπνέει τη διδασκαλία. Τα υλικό δεν προσφέρεται για απομνημόνευση αλλά για εξοικείωση των μαθητών και μαθητριών με βασικά στοιχεία που αφορούν τη δραματική ποίηση. Ενδεικτικά και μόνο, οι μαθητές και μαθήτριες θα μπορούσαν κατά ομάδες να διερευνήσουν το σχετικό υλικό και να παρουσιάσουν στους/στις συμμαθητές και μαθήτριες τους τα βασικά του σημεία. – Εισαγωγή στην Ελένη του Ευριπίδη Αξιοποίηση της Εισαγωγής του σχ. εγχειριδίου Δραματική Ποίηση. Ευριπίδη Ελένη (σελ. 5-7). |
||
Πρόλογος 1-191 |
Αναλυτική επεξεργασία | 4 |
Πάροδος 192-436 |
Συνοπτική θεώρηση:
– Ανάγνωση και προσδιορισμός της μορφής/δομής της παρόδου στο συγκεκριμένο έργο και της λειτουργίας της στο πλαίσιο της τραγωδίας – Επισήμανση χαρακτηριστικών του Χορού (σύσταση, ρόλος, θεατρικότητα). |
2 |
Α΄ Επεισόδιο 437-575 |
Αναλυτική επεξεργασία | 3 |
Επιπάροδος Β΄ Επεισόδιο 576-730 |
Αναλυτική επεξεργασία | 3 |
Β΄ Επεισόδιο 731-941 |
Συνοπτική θεώρηση:
– Ανάγνωση και επισήμανση των κύριων σημείων που οδηγούν στην εξέλιξη της δράσης – Σύνδεση με το πολιτικό και πνευματικό κλίμα της εποχής – Διερεύνηση του ρόλου των θεών – Επισήμανση του διευρυμένου ρόλου του αγγελιαφόρου – Αμφισβήτηση της μαντικής – Το πρόβλημα της αδυναμίας του ανθρώπου να φτάσει εύκολα στη γνώση – Θέματα του ευριπίδειου μύθου που συνθέτουν τη διάνοια – Συναισθηματικές διακυμάνσεις και τραγικότητα των ηρώων μετά την αναγνώριση – Το αίσθημα της τιμής – ο ηρωικός κώδικας – Λειτουργία αμοιβαίου όρκου – Ρομαντικά στοιχεία. |
2 |
Β΄ Επεισόδιο 942-1139 |
Αναλυτική επεξεργασία | 4 |
Β΄ Επεισόδιο 1140-1219 |
Αναλυτική επεξεργασία | 2 |
Α΄ Στάσιμο 1220-1285 |
Αναλυτική επεξεργασία | 1 |
Γ΄ Επεισόδιο 1286-1424 |
Αναλυτική επεξεργασία | 3 |
Β΄ στάσιμο 1425-1499 |
Αναλυτική επεξεργασία | 1 |
Δ΄ Επεισόδιο 1500-1592 |
Συνοπτική θεώρηση:
– Ανάγνωση και επισήμανση των κύριων σημείων που οδηγούν στην εξέλιξη της δράσης – Επισήμανση των δίσημων λόγων – Τρόποι δήλωσης του «φαίνεσθαι» – Το τραγικό, το κωμικό και το ρομαντικό. |
1 |
Γ΄ Στάσιμο
1593-1652 |
Συνοπτική θεώρηση:
– Ανάγνωση και διερεύνηση των εκφραστικών μέσων που συνθέτουν τον λυρικό χαρακτήρα του Χορικού. – Λειτουργία του συγκεκριμένου Στασίμου. |
1 |
Έξοδος
1653-1778 |
Συνοπτική θεώρηση:
– Ανάγνωση και προσδιορισμός της δομής και του περιεχομένου της αγγελικής ρήσης -Διερεύνηση της λειτουργίας της. |
1 |
Έξοδος
1779-1870 |
Αναλυτική επεξεργασία | 2 |
Γενική θεώρηση – Ανακεφαλαιωτικές δραστηριότητες | 3 | |
Σύνολο προβλεπόμενων διδακτικών ωρών | 35 ώρες |