Από το βιβλίο: Φυσική Γ΄ Γυμνασίου, των Ν. Αντωνίου, Π. Δημητριάδη, κ.ά., ΙΤΥΕ ΔΙΟΦΑΝΤΟΣ.
Διδακτική ενότητα | Συνιστώμενες διδακτικές πρακτικές / Παρατηρήσεις | Προτεινόμενος αριθμός διδακτικών ωρών |
ΚΕΦ 1. ΗΛΕΚΤΡΙΚΗ ΔΥΝΑΜΗ ΚΑΙ ΦΟΡΤΙΟ |
6 | |
Από το κεχριμπάρι στον υπολογιστή | Να διδαχθεί | |
1.1 Γνωριμία με την ηλεκτρική δύναμη | Να διδαχθεί | |
1.2 Το ηλεκτρικό φορτίο | Να διδαχθεί | |
1.3 Το ηλεκτρικό φορτίο στο εσωτερικό του ατόμου |
Να διδαχθεί | |
1.4 Τρόποι ηλέκτρισης και η μικροσκοπική ερμηνεία |
Να διδαχθεί (Για την ηλέκτριση με επαγωγή να χρησιμοποιηθούν κατάλληλες προσομοιώσεις)
Μπαλόνια και στατικός ηλεκτρισμός, Στατικός ηλεκτρισμός Ηλεκτρόνια και αγωγοί, Ηλεκτρόνια και μονωτές, Φόρτιση με επαφή, Ηλέκτριση με επαγωγή Βίντεο από το ΕΚΦΕ Καρδίτσας (φόρτιση με τριβή και επαφή) |
|
1.5 Νόμος του Κουλόμπ | Να διδαχθεί ποιοτικά χωρίς ασκήσεις που να στηρίζονται στη μαθηματική σχέση Νόμος του Coulomb (Να δίνεται ο σωστός συμβολισμός για το πικόμετρο, pm) | |
1.6 Το ηλεκτρικό πεδίο | Να μη διδαχθούν οι υποενότητες: «Περιγραφή του ηλεκτρικού πεδίου», «Ηλεκτρικές δυναμικές γραμμές», «Ηλεκτρική θωράκιση», «Ηλεκτρικό πεδίο και ενέργεια» | |
Ερωτήσεις και Ασκήσεις
ΟΧΙ ερωτήσεις – ασκήσεις ή επιμέρους ερωτήματα τα οποία αναφέρονται σε ύλη που αφαιρέθηκε. |
Να μη γίνει η άσκηση 3. Η άσκηση 2 να διδαχθεί ανάλογα με τις δυνατότητες των μαθητών/τριών.
Να μην γίνουν οι ερωτήσεις: 11γ, 14, 15, 20, 26, 27, 28. Εργαστηριακή δραστηριότητα Εργαστηριακή Άσκηση 1, «Ηλεκτρικές αλληλεπιδράσεις». Ηλεκτρικά φορτία και πεδία Βίντεο δημιουργίας κεραυνού, διαφορά δυναμικού |
||
ΚΕΦ. 2. ΗΛΕΚΤΡΙΚΟ ΡΕΥΜΑ |
10 |
|
Ηλεκτρικό πολιτισμός ρεύμα και σύγχρονος |
Να διδαχθεί | |
2.1 Το ηλεκτρικό ρεύμα |
Να διδαχθεί
Ένταση και φορά του ηλεκτρικού ρεύματος |
|
2.2 Ηλεκτρικό κύκλωμα | Να διδαχθεί
Εργαλειοθήκη κυκλωμάτων Ενδεικτική δραστηριότητα «Ενδύματα», PISA 2009 |
|
2.3 Ηλεκτρικά δίπολα | Να διδαχθούν η εισαγωγή και οι υποενότητες:
· «Αντίσταση του διπόλου» · «Νόμος του Ohm» Να μη διδαχθεί το τμήμα που αρχίζει με τη φράση «ισχύει ο νόμος του Ωμ για κάθε ηλεκτρικό δίπολο;» ως το τέλος της υποενότητας. Να μη διδαχθούν: · «Νόμος του Ωμ και μικρόκοσμος» · «Μικροσκοπική ερμηνεία της αντίστασης ενός μεταλλικού αγωγού» Νόμος του Ohm Εργαστήριο ηλεκτρικών κυκλωμάτων- νόμος του Ohm Σημ.: Να δοθεί ιδιαίτερη βαρύτητα στο νόμο του Ohm, μέσω των εργαστηριακών ασκήσεων. |
2.4 Παράγοντες από τους οποίους εξαρτάται η αντίσταση ενός αγωγού |
Να μη διδαχθεί
(θα διδαχθεί στην Β΄ Λυκείου). |
|
2.5 Εφαρμογές αρχών διατήρησης στη μελέτη απλών ηλεκτρικών κυκλωμάτων |
Να διδαχθούν οι υποενότητες:
· «Σύνδεση αντιστατών» · «Σύνδεση δύο αντιστατών σε σειρά» · «Παράλληλη σύνδεση αντιστατών» Σημ.: Να δοθεί έμφαση στην έννοια της ισοδύναμης αντίστασης και να υποβαθμιστεί η διαδικασία απόδειξης των σχ. 2.19 και 2.22. Επίσης προτείνεται η εντατική χρήση των εργαστηριακών δραστηριοτήτων και όπου δεν είναι εφικτό να γίνει αναζήτηση σε γνωστά links. Παράλληλη σύνδεση αντιστατών, Σύνδεση δύο αντιστατών σε σειρά Εργαλειοθήκη κυκλωμάτων |
|
Ερωτήσεις – Ασκήσεις:
ΟΧΙ ερωτήσεις – ασκήσεις ή επιμέρους ερωτήματα τα οποία αναφέρονται σε ύλη που αφαιρέθηκε. Να μην διδαχθούν ερωτήσεις ή ασκήσεις που περιλαμβάνουν σύνθετα ηλεκτρικά κυκλώματα, όπως η 10 (πάνω από δύο αντιστάτες). ΟΧΙ στις ερωτήσεις 2,7,9,10 ΟΧΙ στις ασκήσεις 3,6,7,8 Εργαστηριακή δραστηριότητα Να γίνουν οι εργαστηριακές ασκήσεις 2 (Ν. Ohm), 4, 5 (Σύνδεση αντιστατών), 6 (Διακοπή και βραχυκύκλωμα). Βίντεο πειραμάτων από το ΕΚΦΕ Καρδίτσας O νόμος του Ohm: Από ΕΚΦΕ Αμπελοκήπων Προτείνεται η μελέτη της συνδεσμολογίας αντιστατών να πραγματοποιηθεί μέσω των πειραματικών δραστηριοτήτων. |
||
ΚΕΦ. 3. ΗΛΕΚΤΡΙΚΗ ΕΝΕΡΓΕΙΑ |
8 |
|
Ηλεκτρική ενέργεια και σύγχρονη ζωή |
Να διδαχθεί | |
3.1 Θερμικά αποτελέσματα του ηλεκτρικού ρεύματος |
Να διδαχθεί η υποενότητα «Κάθε συσκευή από την οποία διέρχεται ηλεκτρικό ρεύμα θερμαίνεται»
Να μη διδαχθούν οι υποενότητες: |
· «Πειραματική μελέτη φαινομένου Joule»
· «Νόμος του Joule» · «Ερμηνεία του φαινομένου Joule» Να διδαχθεί η υποενότητα «Εφαρμογές του φαινομένου Joule» |
||
3.2 Χημικά αποτελέσματα του Ηλεκτρικού ρεύματος |
Να μη διδαχθεί | |
3.3. Μαγνητικά αποτελέσματα ηλεκτρικού ρεύματος |
Να διδαχθεί
Γήινο μαγνητικό πεδίο Μαγνήτης και ηλεκτρικό κύκλωμα: Ηλεκτρικό κουδούνι, κινητήρας συνεχούς ρεύματος Το πείραμα του Oersted: Από ΕΚΦΕ Θεσπρωτίας Βίντεο του πειράματος του Oersted από το ΕΚΦΕ Καρδίτσας Τα μαγνητικά αποτελέσματα του Ηλεκτρικού ρεύματος: Από ΕΚΦΕ Νέας Σμύρνης |
|
3.4 Ηλεκτρική και μηχανική ενέργεια |
Να μη διδαχθεί | |
3.5 Βιολογικά αποτελέσματα του ηλεκτρικού ρεύματος |
Να μη διδαχθεί | |
3.6 Ενέργεια και ισχύς του ηλεκτρικού ρεύματος |
Να διδαχθεί | |
Ερωτήσεις – Ασκήσεις
ΟΧΙ ερωτήσεις – ασκήσεις ή επιμέρους ερωτήματα τα οποία αναφέρονται σε ύλη που αφαιρέθηκε. ΟΧΙ Ερωτήσεις: 1, 2, 4, 5 ΟΧΙ Ασκήσεις: 4, 5, 6, 10 |
||
ΚΕΦ. 4 ΤΑΛΑΝΤΩΣΕΙΣ |
3 | |
ΠΕΡΙΟΔΙΚΕΣ ΚΙΝΗΣΕΙΣ |
Να διδαχθεί | |
4.1 Ταλαντώσεις |
Να μη διδαχθεί. Μέσω παραδειγμάτων να εξηγηθεί τι είναι ταλάντωση. | |
4.2 Μεγέθη που χαρακτηρίζουν μια ταλάντωση |
Να διδαχθεί η υποενότητα
«Για να περιγράψουμε μια ταλάντωση … έως …και πλάτος της ταλάντωσης». |
Από ποια μεγέθη εξαρτάται η περίοδος της ταλάντωσης του εκκρεμούς να το διερευνήσουν οι μαθητές/τριες, διατυπώνοντας υποθέσεις, εκτελώντας τα πειράματα, λαμβάνοντας μετρήσεις και βγάζοντας συμπεράσματα.
Περίοδος ταλάντωσης εκκρεμούς, Κίνηση απλού εκκρεμούς Εργαστηριακή δραστηριότητα. Εργαστηριακή Άσκηση (7), «Πειραματικός έλεγχος των νόμων του Απλού εκκρεμούς». Πειραματικός έλεγχος των νόμων του απλού εκκρεμούς Από ΕΚΦΕ Καρδίτσας. Ερωτήσεις -Ασκήσεις ΟΧΙ ερωτήσεις – ασκήσεις ή επιμέρους ερωτήματα τα οποία αναφέρονται σε ύλη που αφαιρέθηκε. ΟΧΙ Ερωτήσεις: 3γ, 4, 6, 8,9 |
||
ΚΕΦ 5. ΜΗΧΑΝΙΚΑ ΚΥΜΑΤΑ | 6 | |
Η ενέργεια ταξιδεύει | Να διδαχθεί | |
5.1 Μηχανικά κύματα | Να διδαχθεί
Εγκάρσια και διαμήκη κύματα |
|
5.2 Κύμα και ενέργεια |
Να διδαχθεί Εισαγωγή στα κύματα | |
5.3 Χαρακτηριστικά μεγέθη του κύματος |
Να διδαχθεί η πρώτη υποενότητα μέχρι την εξίσωση u = λf, χωρίς την απόδειξη. Να μη διδαχθούν οι υποενότητες: · «Κυματικά φαινόμενα: Ανάκλαση και διάθλαση των μηχανικών κυμάτων» · «Ανάκλαση» · «Διάθλαση» Σημ. α) οι έννοιες ανάκλαση και διάθλαση θα παρουσιαστούν στο κεφ. για το φως. Κύματα σε χορδή |
|
5.4 Ήχος | Να διδαχθεί |
Σημ.: Οδηγία για την ανάγνωση των εικόνων 5.10 και 5.15. «Παρουσιάζουν την αλλαγή της τιμής της ατμοσφαιρικής πίεσης λόγω της διάδοσης του ηχητικού κύματος. Η τιμή της πίεσης αλλάζει γύρω από την κανονική τιμή της ατμοσφαιρικής πίεσης».
Ηχητικά κύματα Ενδεικτική δραστηριότητα «Υπέρηχος», PISA 2009 |
||
5.5 Υποκειμενικά χαρακτηριστικά του ήχου |
Να διδαχθεί
Μέτρηση ταχύτητας του ήχου |
|
Ερωτήσεις – Ασκήσεις
ΟΧΙ ερωτήσεις – ασκήσεις ή επιμέρους ερωτήματα τα οποία αναφέρονται σε ύλη που αφαιρέθηκε. ΟΧΙ Ερωτήσεις: 12, 13 |
||
ΚΕΦ. 6. ΦΥΣΗ ΚΑΙ ΔΙΑΔΟΣΗ ΦΩΤΟΣ |
4 | |
Φως: από τη μυθολογία στην τεχνολογία | Να διδαχθεί | |
6.1 Φως: Όραση και ενέργεια | Να διδαχθεί
Έγχρωμη όραση, Το ανθρώπινο μάτι |
|
6.2 Διάδοση του φωτός | Να διδαχθεί
Να μη διδαχθεί η υποενότητα «Αρχή του ελαχίστου χρόνου». Το φως ταξιδεύει Σκιά – παρασκιά και έκλειψη του Ηλίου (Σελήνης), O Ήλιος η Γη και η Σελήνη |
|
Ερωτήσεις Ασκήσεις
ΟΧΙ ερωτήσεις – ασκήσεις ή επιμέρους ερωτήματα τα οποία αναφέρονται σε ύλη που αφαιρέθηκε. |
||
ΚΕΦ. 7. ΑΝΑΚΛΑΣΗ ΤΟΥ ΦΩΤΟΣ |
2 | |
7.1 Ανάκλαση του φωτός | Να διδαχθεί
Να μη διδαχθεί το ένθετο: «Ανάκλαση και αρχή του ελαχίστου χρόνου» |
|
7.2 Εικόνες σε καθρέφτες: Είδωλα | Να διδαχθεί
Να μη διδαχθούν οι υποενότητες: |
· «Καμπύλοι καθρέφτες»
· «Σφαιρικοί καθρέφτες. Εστία σφαιρικών καθρεφτών» · «οπτικό πεδίο» |
||
7.3 Προσδιορισμός ειδώλου σε κοίλους και κυρτούς καθρέφτες |
Να μη διδαχθεί | |
Ερωτήσεις και Ασκήσεις
ΟΧΙ ερωτήσεις – ασκήσεις ή επιμέρους ερωτήματα τα οποία αναφέρονται σε ύλη που αφαιρέθηκε. ΟΧΙ Ερωτήσεις: 1, 4 ΟΧΙ Ασκήσεις: 2, 3, 4 |
||
ΚΕΦ. 8. ΔΙΑΘΛΑΣΗ ΦΩΤΟΣ |
4 | |
8.1 Διάθλαση του φωτός | Να διδαχθεί
Να μην διδαχθούν οι υποενότητες: · «Διάθλαση και αρχή του ελαχίστου χρόνου» · «Νόμος της διάθλασης – Snell» Ανάκλαση – Διάθλαση, Διάθλαση φωτός |
|
8.2 Εφαρμογές της διάθλασης του φωτός | Να μη διδαχθεί | |
8.3 Ανάλυση του φωτός | Να διδαχθεί μόνο η υποενότητα «Ανάλυση λευκού φωτός».
Πρίσματα και ανάλυση φωτός |
|
8.4 Το χρώμα | Να διδαχθεί | |
Ερωτήσεις – Ασκήσεις
ΟΧΙ ερωτήσεις – ασκήσεις ή επιμέρους ερωτήματα τα οποία αναφέρονται σε ύλη που αφαιρέθηκε. |
||
ΚΕΦ. 9 ΦΑΚΟΙ ΚΑΙ ΟΠΤΙΚΑ ΟΡΓΑΝΑ |
2 | |
Φακοί: Η όρασή μας στον μικρόκοσμο και τον μεγάκοσμο |
Να μη διδαχθεί |
9.1 Συγκλίνοντες και αποκλίνοντες φακοί |
Να διδαχθεί. |