Από το βιβλίο: Θ. Κατσουλάκου, Γ. Κοκκορού-Αλευρά, Β. Σκουλάτου, Αρχαία Ιστορία, Α΄ Γυμνασίου, ΙΤΥΕ «ΔΙΟΦΑΝΤΟΣ».
Διδακτικές ενότητες | Ώρες |
Ι. ΠΡΟΪΣΤΟΡΙΑ
Κεφάλαιο Β΄: Η Εποχή του Χαλκού |
|
2. Ο Κυκλαδικός πολιτισμός
Διδασκαλία της ενότητας με έμφαση στα ακόλουθα σημεία:
|
1 ώρα |
Προτεινόμενη δραστηριότητα:
– Δραστηριότητα 2, του βιβλίου. |
|
3. Ο Μινωικός πολιτισμός
4. Η θρησκεία και η τέχνη των Μινωιτών Διδασκαλία των ενοτήτων με έμφαση στα ακόλουθα σημεία:
|
2 ώρες |
Προτεινόμενη δραστηριότητα:
– Προσπαθήστε να αναπαραστήσετε μία μέρα (καθημερινή ή μέρα γιορτής) στο ανάκτορο της Κνωσού. |
|
5. Ο Μυκηναϊκός κόσμος
6. Μυκηναϊκή θρησκεία και τέχνη Διδασκαλία των ενοτήτων με έμφαση στα ακόλουθα σημεία:
Προτεινόμενη δραστηριότητα – Συζήτηση με αφορμή τις ερωτήσεις 2 και 3 του βιβλίου από την ενότητα «5. Ο Μυκηναϊκός κόσμος». |
2 ώρες |
ΙΙ. ΙΣΤΟΡΙΚΟΙ ΧΡΟΝΟΙ |
|
Κεφάλαιο Γ΄: Ο ελληνικός κόσμος από το 1100 έως το 800 π.Χ. |
|
1. Οι μεταβατικοί χρόνοι
Συνοπτική παρουσίαση της ενότητας |
2 ώρες |
Προτεινόμενη δραστηριότητα
– Σε έναν χάρτη της Ελλάδας και της Μικράς Ασίας να σημειώσετε (χρωματίζοντας με διαφορετικό χρώμα) τις περιοχές της οριστικής εγκατάστασης των ελληνικών φύλων. Για τις μικρασιατικές περιοχές, δημιουργήστε έναν τρίστηλο πίνακα (Αιολίδα, Ιωνία, Δωρική Εξάπολη) και σημειώστε τις σημαντικότερες ελληνικές πόλεις σε κάθε περιοχή. 2. Η πολιτισμική αναγέννηση Διδασκαλία της ενότητας με έμφαση στα ακόλουθα σημεία:
|
|
Κεφάλαιο Δ΄: Αρχαϊκή Εποχή (800-479 π.Χ.) |
|
1. Αποικιακή εξάπλωση
Διδασκαλία της ενότητας με έμφαση στα ακόλουθα σημεία:
Προτεινόμενες δραστηριότητες
|
2 ώρες |
2. Η πόλη-κράτος και η εξέλιξη του πολιτεύματος Διδασκαλία της ενότητας με έμφαση στα ακόλουθα σημεία:
|
1 ώρα |
3. Η Σπάρτη
Διδασκαλία της ενότητας με έμφαση στα ακόλουθα σημεία:
Προτεινόμενες δραστηριότητες -Ερώτηση 1, του βιβλίου. -Αναζητήστε το νόημα των λέξεων-εκφράσεων: λακωνισμός, «δουλεύω σαν είλωτας», «περνώ σπαρτιάτικα». |
2 ώρες |
4. Αθήνα: Από τη βασιλεία στην αριστοκρατία
5. Αθήνα: Πορεία προς τη δημοκρατία Προτείνεται ενιαία διδασκαλία των δύο ενοτήτων, με έμφαση στα ακόλουθα σημεία:
Προτεινόμενες δραστηριότητες – Άσκηση 4 του βιβλίου. – Κατάρτιση πίνακα αποτίμησης της συμβολής του Σόλωνα και του Κλεισθένη στον εκδημοκρατισμό του αθηναϊκού πολιτεύματος. – Αγώνας λόγου με θέμα: «Η συμβολή του Σόλωνα ή του Κλεισθένη ήταν πιο καθοριστική στην πορεία προς τη δημοκρατία;». |
3 ώρες |
Συγκριτική δραστηριότητα (Σπάρτη – Αθήνα):
Κατάρτιση πίνακα στον οποίο να καταγράφονται ομοιότητες και διαφορές του αθηναϊκού και του σπαρτιατικού πολιτεύματος. |
|
6. Οι πανελλήνιοι δεσμοί
Συνοπτική παρουσίαση της ενότητας Προτεινόμενες δραστηριότητες – Ερώτηση 2 του βιβλίου. – Με βάση το προτεινόμενο υλικό, παρουσιάστε με τη σειρά σας την ιστορία ενός ολυμπιονίκη: http://www.fhw.gr/olympics/ancient/gr/ariston.html |
1 ώρα |
7. Πέρσες και Έλληνες: Δύο κόσμοι συγκρούονται
8. Η οριστική απομάκρυνση της περσικής επίθεσης Προτείνεται ενιαία παρουσίαση των δύο ενοτήτων με έμφαση στα ακόλουθα σημεία:
|
2 ώρες |
9. Τα γράμματα
Απλή αναφορά στα νέα είδη του λόγου (διδακτικό έπος, λυρική ποίηση) και την εμφάνιση του επιστημονικού λόγου από τους φυσικούς φιλόσοφους 10. Η Τέχνη Διδασκαλία της ενότητας με έμφαση στα ακόλουθα σημεία:
Προτεινόμενες δραστηριότητες – Ερωτήσεις-Δραστηριότητες 2 και 3 του βιβλίου. |
2 ώρες |
Κεφάλαιο Ε΄: Η ηγεμονία της Αθήνας |
|
1. Η συμμαχία της Δήλου – Η συμμαχία όργανο της αθηναϊκής ηγεμονίας
Διδασκαλία της ενότητας με έμφαση στα ακόλουθα σημεία:
Προτεινόμενη δραστηριότητα: – Παιχνίδι ρόλων: Ένας πολίτης νησιωτικής πόλης της Συμμαχίας της Δήλου επισκέπτεται την Αθήνα ως μέλος της αντιπροσωπείας της πόλης του για τα Μεγάλα Παναθήναια στα μέσα της δεκαετίας του 440 π.Χ. (θυμηθείτε ότι το ταμείο της Συμμαχίας έχει ήδη μεταφερθεί από το 454 π.Χ. στην Αθήνα και ότι από το 447 π.Χ. έχει αρχίσει η ανοικοδόμηση του Παρθενώνα). Στη συνάντησή του με Αθηναίο πολίτη, παλιό του γνώριμο, ο νησιώτης διαμαρτύρεται για την κατάσταση στη Συμμαχία και ο Αθηναίος απαντά υπερασπιζόμενος τις επιλογές της πόλης του. |
2 ώρες |
Προσπαθήστε να αναπαραστήσετε τον διάλογό τους. | |
2. Το δημοκρατικό πολίτευμα σταθεροποιείται – Ο Περικλής και το δημοκρατικό πολίτευμα
3. Η λειτουργία του πολιτεύματος – Οι λειτουργίες Διδασκαλία των δύο ενοτήτων με έμφαση στα ακόλουθα σημεία:
Προτεινόμενες δραστηριότητες – Κατάρτιση πίνακα με τα πολιτειακά όργανα της αθηναϊκής πολιτείας την εποχή του Περικλή και συζήτηση για τον ρόλο τους. – Άσκηση 4 του βιβλίου. – Επιλογές από το Εκπαιδευτικό πρόγραμμα «Αθηναϊκή δημοκρατία: Πολιτειακοί θεσμοί», Ίδρυμα της Βουλής των Ελλήνων για τον Κοινοβουλευτισμό και τη Δημοκρατία: https://foundation.parliament.gr/el/ekpaideytiko-yliko |
4 ώρες |
4. Η συγκρότηση της αθηναϊκής κοινωνίας – Η καθημερινή ζωή
5. Η διαδικασία της μόρφωσης – Ο Αθηναίος και η εργασία – Η Αθήνα γιορτάζει. Διδασκαλία των ενοτήτων με έμφαση στα ακόλουθα σημεία:
Προτεινόμενη δραστηριότητα – Επιλέξτε έναν/μια εκπρόσωπο της αθηναϊκής κοινωνίας της κλασικής περιόδου (π.χ. έναν μικρό Αθηναίο, μία Αθηναία δέσποινα, έναν μέτοικο, έναν Αθηναίο πολίτη που ασκεί κάποιο επάγγελμα, έναν δούλο παιδαγωγό) και προσπαθήστε να αναπαραστήσετε με βάση τις πληροφορίες των ενοτήτων και πρόσθετο υλικό από τον/την εκπαιδευτικό μία μέρα από τη ζωή του/της. |
2 ώρες |
Ανακεφαλαιωτικές δραστηριότητες
– Παιχνίδι ρόλων: Δύο έφηβοι, ένας Αθηναίος κι ένας Σπαρτιάτης συνομιλούν. Ο καθένας τους προβάλει τη δική του πόλη και τον αντίστοιχο τρόπο ζωής. Αναπαραστήστε τη συνομιλία τους. Για όσα λέει ο καθένας τους λάβετε υπόψη τις γνώσεις σας για την οργάνωση της πολιτείας, την εκπαίδευση, την καθημερινή ζωή κ.ά. της Αθήνας και της Σπάρτης. – Αγώνας λόγου με θέμα: «Η συμβολή της Αθήνας ή της Σπάρτης υπήρξε σπουδαιότερη στον παγκόσμιο πολιτισμό;». |
|
Κεφάλαιο Στ΄: Ηγεμονικοί ανταγωνισμοί και κάμψη των ελληνικών πόλεων (431- 362 π.Χ.) |
|
1. Τα αίτια και οι αφορμές του Πελοποννησιακού πολέμου – Ο Αρχιδάμειος πόλεμος
2. Η εκστρατεία στη Σικελία – Ο Δεκελεικός πόλεμος Προτείνεται ενιαία παρουσίαση των ενοτήτων, με έμφαση στα ακόλουθα σημεία:
Προτεινόμενη δραστηριότητα – Παιχνίδι ρόλων: Με το τέλος του πολέμου, ένας νικητής Σπαρτιάτης κι ένας ηττημένος Αθηναίος μιλούν για την εμπειρία του πολέμου ο καθένας από τη δική του πλευρά. Προσπαθήστε να αναπαραστήσετε αυτά που θα έλεγε ο καθένας. |
2 ώρες |
3. Η ηγεμονία της Σπάρτης: Μια κυριαρχία σε αμφισβήτηση
4. Η κυριαρχία της Θήβας στην Ελλάδα Συνοπτική παρουσίαση των ενοτήτων |
1 ώρα |
Κεφάλαιο Ζ΄: Η ανάπτυξη της Μακεδονίας | |
1. Το κράτος της Μακεδονίας
2. Το κράτος της Μακεδονίας επεκτείνεται Συνοπτική παρουσίαση των ενοτήτων. Αναλυτική διδασκαλία των ακόλουθων σημείων:
|
1 ώρα |
3. Αλέξανδρος: Η κατάκτηση της Ανατολής
Διδασκαλία της ενότητας με έμφαση στα ακόλουθα σημεία:
Προτεινόμενη δραστηριότητα – Δραστηριότητα 1 του βιβλίου.
4. Το έργο του Αλέξανδρου Διδασκαλία της ενότητας με έμφαση στα ακόλουθα σημεία:
Προτεινόμενες δραστηριότητες – Ερωτήσεις 2 και 3, σ. 103 του βιβλίου. |
2 ώρες |
Κεφάλαιο Η΄: Οι Τέχνες και τα Γράμματα την Κλασική εποχή |
|
1. Τα Γράμματα
Απλή αναφορά στα νέα είδη του λόγου (ιστορία, φιλοσοφία, ρητορική, δραματική ποίηση) και τους κυριότερους εκπροσώπους 2. Οι τέχνες 3. Η αρχιτεκτονική των κλασικών χρόνων 4. Η γλυπτική και η ζωγραφική των κλασικών χρόνων Διδασκαλία των ενοτήτων με έμφαση στα ακόλουθα σημεία:
|
3 ώρες |
Προτεινόμενες δραστηριότητες
– Επιλέξτε έναν αρχαιολογικό χώρο της περιοχής σας και παρουσιάστε τον, υποθέτοντας ότι ξεναγείτε σε αυτόν συνομήλικούς σας μαθητές και μαθήτριες από άλλο μέρος. – Αναζητήστε στο Αρχαιολογικό Μουσείο της περιοχής σας γλυπτά της κλασικής περιόδου και παρουσιάστε τα. |
|
Κεφάλαιο Θ΄: Ελληνιστικοί και ρωμαϊκοί χρόνοι |
|
1. Τα ελληνιστικά βασίλεια
2. Η κατάσταση στον ελλαδικό χώρο Συνοπτική παρουσίαση των δύο ενοτήτων Προτεινόμενη δραστηριότητα: – Συζήτηση με αφορμή το ποίημα του Κ.Π. Καβάφη «Στα 200 π.Χ.» για τα χαρακτηριστικά και το περιεχόμενο του καινούργιου ελληνικού κόσμου και των αξιών του. |
1 ώρα |
3. Το Ρωμαϊκό Κράτος αποκτά μεγάλη δύναμη
Συνοπτική παρουσίαση της ενότητας. Αναλυτική διδασκαλία των ακόλουθων σημείων:
4. Η υποταγή του ελληνικού κόσμου Συνοπτική παρουσίαση της ενότητας |
2 ώρες |
– Πηγή της σ. 126 του βιβλίου για την στάση των Ελλήνων απέναντι στη ρωμαϊκή πολιτική του «διαίρει και βασίλευε». | |
Κεφάλαιο Ι΄: Από τη Ρώμη στο Βυζάντιο |
|
1. Η Ρωμαϊκή ειρήνη
Διδασκαλία της ενότητας με έμφαση στα ακόλουθα σημεία:
Προτεινόμενη δραστηριότητα – Συζήτηση με θέμα: Σύγκριση της ρωμαϊκής πολιτικής προς τους υπηκόους της με την πολιτική του Μ. Αλέξανδρου προς τους λαούς της δικής του αυτοκρατορίας. |
1 ώρα |
2. Ο χριστιανισμός και η διδασκαλία του. Η πρώτη εκκλησία
3. Η διάδοση του Χριστιανισμού Συνοπτική παρουσίαση των ενοτήτων 4. 3ος αι. μ.Χ.: Η Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία σε κρίση Διδασκαλία της ενότητας με έμφαση στα ακόλουθα σημεία:
Προτεινόμενες δραστηριότητες – Ερώτηση 2 του βιβλίου. – Σχολιασμός του γλυπτού συμπλέγματος της τετραρχίας, προκειμένου να συναχθούν συμπεράσματα για το πνεύμα και τους στόχους του συστήματος αυτού. |
1 ώρα |
Σύνολο | 42 ώρες |