Από το βιβλίο: Ευ. Λούβη, Δημ. Ξιφαρά, Νεότερη και Σύγχρονη ιστορία, Γ΄ Γυμνασίου, ΙΤΥΕ «ΔΙΟΦΑΝΤΟΣ»
Διδακτικές ενότητες | Ώρες |
ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΠΡΩΤΟ. Ενότητα 1. Η εποχή του Διαφωτισμού
Διδασκαλία της ενότητας με έμφαση στα ακόλουθα σημεία:
Λέξεις κλειδιά: λογική (ορθολογισμός), διάκριση εξουσιών, κοινωνικό συμβόλαιο, εγκυκλοπαίδεια, φωτισμένη δεσποτεία Προτεινόμενη δραστηριότητα – Συνθετική παρουσίαση των πολιτικών, κοινωνικών και οικονομικών απόψεων των διαφωτιστών από τις πηγές αρ. 3 (α & β), 4 και 6 του σχολικού βιβλίου. |
1 ώρα |
ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΠΡΩΤΟ. Ενότητα 2: Η Αμερικανική Επανάσταση Διδασκαλία της ενότητας με έμφαση στα ακόλουθα σημεία:
Λέξεις κλειδιά: αγγλική κηδεμονία, αμερικανική εθνική συνείδηση, Διακήρυξη Ανεξαρτησίας |
1 ώρα |
ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΠΡΩΤΟ. Ενότητα 3: Η έκρηξη και η εξέλιξη της Γαλλικής Επανάστασης (1789-1794) |
|
ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΠΡΩΤΟ. Ενότητα 4: η υποενότητα «Η τρίτη και τελευταία φάση της Γαλλικής Επανάστασης, 1794-1799»
Ενιαία διδασκαλία με έμφαση στα ακόλουθα σημεία:
Λέξεις κλειδιά: Όρκος του Σφαιριστηρίου, Διακήρυξη των δικαιωμάτων του ανθρώπου και του πολίτη, συνταγματική μοναρχία, αβασίλευτη δημοκρατία, περίοδος Τρομοκρατίας, Διευθυντήριο Προτεινόμενες δραστηριότητες – Άσκηση/δραστηριότητα 1 (ενότητα 3) του σχολικού βιβλίου. |
3 ώρες |
ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΠΡΩΤΟ. Ενότητα 4: η υποενότητα «Το συνέδριο της Βιέννης»
ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΔΕΥΤΕΡΟ. Ενότητα 6: Τα επαναστατικά κινήματα των ετών 1820-1821 στην Ευρώπη Διδασκαλία της υποενότητας «Το συνέδριο της Βιέννης» Συνοπτική παρουσίαση της ενότητας 6, ώστε οι μαθητές και οι μαθήτριες να αντιληφθούν:
Λέξεις κλειδιά: Συνέδριο της Βιέννης, Ιερή Συμμαχία, Παλινόρθωση, ατομικές ελευθερίες, πολιτικά δικαιώματα, αρχή των εθνοτήτων, καρμπονάροι Προτεινόμενη δραστηριότητα – Εύρεση ομοιοτήτων-διαφορών ανάμεσα στις επαναστατικές κινήσεις των ετών 1820- 1821. Προϊδεασμός για τον χαρακτήρα της Ελληνικής Επανάστασης. |
|
ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΔΕΥΤΕΡΟ. Ενότητα 5: Ο Ελληνισμός από τα μέσα του 18ου αι. έως τις αρχές του 19ου αι.
ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΔΕΥΤΕΡΟ. Ενότητα 7: Η Φιλική Εταιρεία και η κήρυξη της Ελληνικής Επανάστασης στις Παραδουνάβιες Ηγεμονίες Συνοπτική παρουσίαση της ενότητας 5, ώστε οι μαθητές και οι μαθήτριες να αντιληφθούν:
Διδασκαλία της ενότητας 7 με έμφαση στην ιδεολογική βάση, το οργανωτικό σχήμα και τις στρατιωτικές ενέργειες της Φιλικής Εταιρείας. Λέξεις κλειδιά: ορθόδοξη εκκλησία, Φαναριώτες, προεστοί, έμποροι/καραβοκύρηδες, κλέφτες, αρματολοί, παροικιακός ελληνισμός, Νεοελληνικός Διαφωτισμός, Ρ. Βελεστινλής, Αδ. Κοραής, Φιλική Εταιρεία, Αόρατη Αρχή, Αλ. Υψηλάντης, Ιερός Λόχος Προτεινόμενες δραστηριότητες – Εντοπισμός των επιρροών του ευρωπαϊκού στον νεοελληνικό Διαφωτισμό με βάση την πηγή αρ. 3 (α & β) της ενότητας 1 του σχολικού βιβλίου και την πηγή αρ. 3 της ενότητας 5 του σχολικού βιβλίου. – Αναζήτηση διαφωτιστικών επιρροών στην επαναστατική προκήρυξη της Φιλικής Εταιρείας (πηγή αρ. 2 της ενότητας 7). |
2 ώρες |
ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΔΕΥΤΕΡΟ. Ενότητα 8: Η εξέλιξη της Ελληνικής Επανάστασης (1821-1827)
Διδασκαλία της ενότητας με έμφαση στα ακόλουθα σημεία:
Λέξεις κλειδιά: ένοπλα ελληνικά σώματα, αντίδραση των Οθωμανών Προτεινόμενες δραστηριότητες – Συζήτηση για τη σημασία των συμβολισμών κατά τη διάρκεια επαναστατικών κινήσεων και τη δημιουργία εθνικών μύθων, με αφόρμηση το εικαστικό έργο του Θ. Βρυζάκη, Ο Παλαιών Πατρών Γερμανός ευλογεί τη σημαία της επανάστασης. – Άσκηση/δραστηριότητα 2 του σχολικού βιβλίου. – Σχολιασμός της σχέσης της Ελληνικής Επανάστασης με τη Γαλλική, με βάση την πηγή αρ. 2, του σχολικού βιβλίου. |
1 ώρα |
ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΔΕΥΤΕΡΟ. Ενότητα 9: Πρώτες προσπάθειες των επαναστατημένων Ελλήνων για συγκρότηση κράτους
Διδασκαλία της ενότητας με έμφαση στα ακόλουθα σημεία: α) Τοπικοί οργανισμοί (απλή αναφορά) β) Εθνοσυνελεύσεις, Συντάγματα, διάκριση εξουσιών γ) Εμφύλιοι πόλεμοι: αίτια, φάσεις και αντίπαλοι Λέξεις κλειδιά: Τοπικοί Οργανισμοί, Εθνοσυνελεύσεις, Σύνταγμα της Επιδαύρου, Πολιτικό Σύνταγμα της Ελλάδος Προτεινόμενες δραστηριότητες – Εντοπισμός των επιρροών του Ευρωπαϊκού Διαφωτισμού στα Ελληνικά Συντάγματα (πηγές αρ. 2 και 4 του σχολικού βιβλίου). – Σχολιασμός των εμφύλιων συγκρούσεων, με βάση την πηγή αρ. 3 του σχολικού βιβλίου.
ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΔΕΥΤΕΡΟ. Ενότητα 10: Ελληνική Επανάσταση και Ευρώπη Συνοπτική παρουσίαση της ενότητας, ώστε οι μαθητές και οι μαθήτριες να αντιληφθούν:
|
3 ώρες |
Λέξεις κλειδιά: Μεγάλες Δυνάμεις, διπλωματικές ενέργειες, δάνεια, πράξη προστασίας, φιλέλληνες, πρωτόκολλο Ανεξαρτησίας
Προτεινόμενες δραστηριότητες – Αξιοποίηση του εικαστικού έργου του Θ. Βρυζάκη, Η υποδοχή του Λόρδου Βύρωνα στο Μεσολόγγι, https://maccunion.files.wordpress.com/2013/03/161.jpg προκειμένου να σχολιαστεί η αντιμετώπιση των φιλελλήνων από τους ελληνικούς πληθυσμούς. – Τεκμηρίωση της άποψης του ιστορικού Hobsbawm (πηγή αρ. 3 του σχολικού βιβλίου) σχετικά με τη σημασία της Ελληνικής Επανάστασης. |
|
ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΠΡΩΤΟ. Ενότητα 1: μόνο η υποενότητα «Εξελίξεις στην Ευρώπη κατά τον 17ο και τον 18ο αιώνα»
ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΤΡΙΤΟ. Ενότητα 12: Η ωρίμανση της βιομηχανικής επανάστασης Συνοπτική παρουσίαση, ώστε οι μαθητές και οι μαθήτριες να αντιληφθούν:
Λέξεις κλειδιά: αλλαγές στις διαδικασίες παραγωγής, χρήση νέων μηχανών, δημιουργία μεγάλων εργοστασίων, συγκέντρωση κεφαλαίων, ανακάλυψη φυσικών νόμων, ενίσχυση αστικής τάξης, μορφές ενέργειας, επικοινωνία, συγκοινωνίες και εμπόριο, καπιταλισμός και οικονομικός φιλελευθερισμός Προτεινόμενες δραστηριότητες – Σχολιασμός της πηγής αρ. 3 (ενότητα 12) του σχολικού βιβλίου.
ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΤΡΙΤΟ. Ενότητα 13: Κοινωνικές και πολιτικές διαστάσεις της βιομηχανικής επανάστασης Διδασκαλία της ενότητας με έμφαση στα ακόλουθα σημεία:
|
3 ώρες |
Λέξεις κλειδιά: κοινωνικοί μετασχηματισμοί, αστικοποίηση, εσωτερική και εξωτερική μετανάστευση, εργάτες, σοσιαλισμός – μαρξισμός, συνδικαλισμός, Πρωτομαγιά, γυναικείο κίνημα
Προτεινόμενες δραστηριότητες – Άσκηση/δραστηριότητα 2 του βιβλίου. – Ίδρυμα της Βουλής, Δημοκρατία και Εκπαίδευση, «Γυναίκες, το μισό της ανθρωπότητας», Παιδαγωγικά Εργαστήρια: Εργαστήρι 1 – Φύλλα εργασίας 1, 2, https://foundation.parliament.gr/sites/default/files/2020-09/2_7women.pdf
ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΤΡΙΤΟ. Ενότητα 15: Αποικιοκρατία και αποικιακοί ανταγωνισμοί Διδασκαλία της ενότητας με έμφαση στα ακόλουθα σημεία:
Λέξεις κλειδιά: αποικιοκρατία, ιμπεριαλισμός Προτεινόμενη δραστηριότητα – Σύγκριση του χάρτη της Αφρικανικής ηπείρου της περιόδου της αποικιοκρατίας με σημερινό χάρτη και εξαγωγή συμπερασμάτων. |
|
ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΤΕΤΑΡΤΟ. Ενότητα 17: Ο Ι. Καποδίστριας ως κυβερνήτης της Ελλάδας | |
(1828-1831). Η ολοκλήρωση της Ελληνικής Επανάστασης Διδασκαλία της ενότητας με έμφαση στα ακόλουθα σημεία:
α) Εσωτερική πολιτική του Ι. Καποδίστρια: – Πολίτευμα και Διοίκηση – Ένοπλες δυνάμεις, πειρατεία – Κρατικό ταμείο, Νόμισμα-Φοίνικας, λιτότητα δαπανών, εκσυγχρονισμός γεωργίας – Εκπαίδευση-βασικές σπουδές και επαγγελματική κατάρτιση β) Εξωτερική πολιτική του Ι. Καποδίστρια: – Εθνική Ανεξαρτησία και διεύρυνση συνόρων γ) Συγκεντρωτική διακυβέρνηση: Οι φίλοι και οι εχθροί. Ο ρόλος της Αντιπολίτευσης και η δολοφονία του Ι. Καποδίστρια Λέξεις κλειδιά: συγκεντρωτική διακυβέρνηση, αντικαποδιστριακές κινήσεις, φοίνικας, Λόχος Ευελπίδων, Ορφανοτροφείον της Αίγινας, αλληλοδιδακτικά σχολεία, Πρότυπον Αγροκήπιον, χειροτεχνεία |
2 ώρες |
Προτεινόμενη δραστηριότητα
Άσκηση/δραστηριότητα 1 του σχολικού βιβλίου.
ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΤΕΤΑΡΤΟ. Ενότητα 18: Από την άφιξη Όθωνα (1833) ως την 3η Σεπτεμβρίου 1843 Συνοπτική διδασκαλία των υποενοτήτων «Η εκλογή και η άφιξη του Όθωνα στην Ελλάδα» και «Η περίοδος της Αντιβασιλείας (1833-1835)» με απλή αναφορά στην εκλογή και άφιξη του Όθωνα και στο ρόλο της Αντιβασιλείας. Προτεινόμενη δραστηριότητα – Εντοπισμός των διαφορετικών απόψεων για το έργο της Αντιβασιλείας στις πηγές του σχολικού βιβλίου. |
|
ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΤΕΤΑΡΤΟ. Ενότητα 18: Από την άφιξη του Όθωνα (1833) ως την 3η Σεπτεμβρίου 1843, οι υποενότητες «Η περίοδος της απόλυτης μοναρχίας του Όθωνα (1835-1843)» και «Η 3η Σεπτεμβρίου 1843»
ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΤΕΤΑΡΤΟ. Ενότητα 19: Από την 3η Σεπτεμβρίου 1843 έως την έξωση του Όθωνα (1862) Ενιαία διδασκαλία με έμφαση στα εξής σημεία:
Λέξεις κλειδιά: Απόλυτη Μοναρχία, Επανάσταση 3ης Σεπτεμβρίου 1843, Συνταγματική Μοναρχία, Μεγάλη Ιδέα, αλυτρωτισμός, έξωση |
1 ώρα |
Προτεινόμενες δραστηριότητες
– Ασκήσεις/δραστηριότητες 1 και 2 της Ενότητας 19 του σχολικού βιβλίου (με επιλογή σημείων και γλωσσική εξομάλυνση). |
|
ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΤΕΤΑΡΤΟ. Ενότητα 20: Από την έξωση του Όθωνα (1862) έως το κίνημα στο Γουδί (1909) Διδασκαλία της ενότητας με έμφαση στα ακόλουθα σημεία:
– Αλ. Κουμουνδούρος – Προβλήματα κοινοβουλευτισμού και αρχή της δεδηλωμένης – Δικομματισμός – Πρόγραμμα Χ. Τρικούπη και Θ. Δηλιγιάννη
Λέξεις κλειδιά: Βασιλευόμενη Δημοκρατία, Κοινοβουλευτισμός, Αρχή Δεδηλωμένης, Δικομματισμός, εκσυγχρονισμός, πτώχευση, Δ.Ο.Ε. Προτεινόμενη Δραστηριότητα – Παιχνίδι ρόλων: Πολιτική αντιπαράθεση (debate) οπαδών του Τρικούπη και του Δηλιγιάννη, ενόψει επικείμενων εκλογών. |
2 ώρες |
ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΤΕΤΑΡΤΟ. ΕΝΟΤΗΤΑ 23: Η ελληνική οικονομία και κοινωνία κατά τον 19ο αιώνα Συνοπτική παρουσίαση, ώστε οι μαθητές και οι μαθήτριες να γνωρίσουν:
|
2 ώρες |
Λέξεις κλειδιά: Εθνικές γαίες, τσιφλίκια, κολίγοι, Κιλελέρ, σταφιδική κρίση, μετανάστευση, εξωελλαδικό κεφάλαιο, έργα υποδομής, αστικοποίηση, βιομηχανία και εργατικό κίνημα, γυναικείο ζήτημα
Προτεινόμενες δραστηριότητες – Άσκηση/δραστηριότητα 1 του σχολικού βιβλίου. |
|
ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΕΚΤΟ. Ενότητα 27: Το κίνημα στο Γουδί (1909) ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΕΚΤΟ. Ενότητα 28: Ο Ελευθέριος Βενιζέλος πρωθυπουργός: η βενιζελική πολιτική της περιόδου 1910-1912 Ενιαία διδασκαλία των ενοτήτων με έμφαση στα ακόλουθα σημεία:
Λέξεις κλειδιά: Στρατιωτικός Σύνδεσμος, κίνημα στο Γουδί, Αναθεωρητική Βουλή, κόμμα Φιλελευθέρων, Κόμμα Κοινωνιολόγων Προτεινόμενες δραστηριότητες – Καταγραφή των προβλημάτων του ελληνικού κράτους των αρχών του 20ου αι. – Συζήτηση για τον ρόλο του Ελευθερίου Βενιζέλου στην ανασυγκρότηση της χώρας. |
1 ώρα |
ΕΘΝΙΚΟΙ ΚΑΙ ΠΑΓΚΟΣΜΙΟΙ ΠΟΛΕΜΟΙ | |
ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΤΕΤΑΡΤΟ. Ενότητα 21. Το κρητικό ζήτημα (1821-1905)
ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΤΕΤΑΡΤΟ. Ενότητα 22. Τα Βαλκάνια των αλληλοσυγκρουόμενων εθνικών επιδιώξεων ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΕΚΤΟ. Ενότητα 29: Οι Βαλκανικοί Πόλεμοι (1912-1913) ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΕΚΤΟ. Ενότητα 30: Η Ελλάδα και τα Βαλκάνια μετά τους Βαλκανικούς Πολέμους Ενιαία διδασκαλία των ενοτήτων με έμφαση στα ακόλουθα σημεία:
Λέξεις κλειδιά: Κρητικό ζήτημα, Μακεδονικό ζήτημα, κομιτατζήδες, κίνημα Νεοτούρκων, Συνθήκη Βουκουρεστίου, απελευθέρωση Θεσσαλονίκης, νέα σύνορα Ελλάδος, Νέες Χώρες Προτεινόμενες δραστηριότητες – Ανάδειξη των διαστάσεων του μακεδονικού αγώνα μέσα από τον σχολιασμό των πηγών 1α και 1β (ενότητα 22) του σχολικού βιβλίου. – Άσκηση/δραστηριότητα 1 (ενότητα 29) του σχολικού βιβλίου. – Ασκήσεις/δραστηριότητες 1 και 3 (ενότητα 30) του σχολικού βιβλίου. |
2 ώρες |
ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΕΒΔΟΜΟ. Ενότητα 31: Τα αίτια, η έκρηξη και τα μέτωπα του Α΄ Παγκόσμιου πολέμου Διδασκαλία της ενότητας με έμφαση στα ακόλουθα σημεία: α) Τα αίτια, η αφορμή β) Τα αντίπαλα στρατόπεδα στην έναρξη του πολέμου γ) Προσχωρήσεις/αποχωρήσεις (Τουρκία, Βουλγαρία, Ελλάδα, Ιταλία, Ρωσία, ΗΠΑ), κύρια μέτωπα (ανατολικό, δυτικό), (απλή αναφορά) γ) Οι επιχειρήσεις το 1916, Η καμπή του 1917 (απλή αναφορά) δ) Το τέλος του πολέμου |
4 ώρες |
Λέξεις κλειδιά: ιμπεριαλισμός, εθνικισμός, μιλιταρισμός, Εγκάρδια Συνεννόηση–Entente (Αντάντ), Κεντρικές Δυνάμεις, πόλεμος χαρακωμάτων, Ρωσική Επανάσταση.
Προτεινόμενες δραστηριότητες: – Άσκηση/ δραστηριότητα 1 του σχολικού βιβλίου. – Σχολιασμός της εικόνας αρ. 3 του σχολικού βιβλίου.
ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΕΒΔΟΜΟ. Ενότητα 32: Η Ελλάδα στον Α΄ Παγκόσμιο Πόλεμο – Ο Εθνικός Διχασμός Διδασκαλία της ενότητας με έμφαση στα ακόλουθα σημεία:
Λέξεις κλειδιά: Εθνικός Διχασμός, Κυβέρνηση Θεσσαλονίκης, Κράτος των Αθηνών Προτεινόμενες δραστηριότητες – Σχολιασμός των πηγών του σχολικού βιβλίου, ώστε να αναδειχθεί η στάση των δύο εμπλεκομένων (βασιλιά-Βενιζέλου) στο ζήτημα του Α΄ Παγκοσμίου Πολέμου. – Άσκηση/ δραστηριότητα 3 του σχολικού βιβλίου.
ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΕΒΔΟΜΟ. Ενότητα 33: Η ρωσική Επανάσταση Διδασκαλία της ενότητας με έμφαση στα ακόλουθα σημεία:
Λέξεις κλειδιά: Τσαρικό καθεστώς, μπολσεβίκοι, Οκτωβριανή επανάσταση, σοβιέτ, κομμουνιστικά κόμματα |
Προτεινόμενες δραστηριότητες
– Άσκηση/δραστηριότητα 1 του σχολικού βιβλίου. – Ποιες από τις διακηρύξεις και τα μέτρα που πήραν οι μπολσεβίκοι σχετίζονται με τις διακηρύξεις και τα μέτρα που είχε πάρει η Γαλλική Επανάσταση; – Συζήτηση για την Οκτωβριανή Επανάσταση και τη σημασία της.
ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΕΒΔΟΜΟ. Ενότητα 34: Η λήξη του Α΄ Παγκοσμίου Πολέμου και οι μεταπολεμικές ρυθμίσεις Διδασκαλία της ενότητας με έμφαση στα ακόλουθα σημεία:
Λέξεις κλειδιά: αρχή της αυτοδιάθεσης των λαών, τα «14 σημεία» του Γουίλσον, Συνθήκη Βερσαλλιών, Συνθήκη Σεβρών, Κοινωνία των Εθνών. Προτεινόμενες δραστηριότητες: – Ασκήσεις/δραστηριότητες 1 και 2 του σχολικού βιβλίου. |
|
ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΟΓΔΟΟ. Ενότητα 36. Ο ελληνισμός της δυτικής Μικράς Ασίας και του Πόντου. Διδασκαλία της ενότητας με έμφαση στα ακόλουθα σημεία:
Λέξεις κλειδιά: τάγματα εργασίας, ποντοαρμενικό κράτος. Προτεινόμενη δραστηριότητα – Άσκηση/δραστηριότητα 1 του σχολικού βιβλίου.
ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΟΓΔΟΟ. Ενότητα 35. Οι διεκδικήσεις της Αντάντ και της Ελλάδας στην Οθωμανική Αυτοκρατορία. Συνοπτική παρουσίαση της ενότητας, ώστε οι μαθητές και οι μαθήτριες να αντιληφθούν:
|
2 ώρες |
Προτεινόμενη δραστηριότητα
– Άσκηση/δραστηριότητα 1 του σχολικού βιβλίου.
ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΟΓΔΟΟ. Ενότητα 38: Ο Μικρασιατικός Πόλεμος (1919-1922) Διδασκαλία της ενότητας, με έμφαση στα ακόλουθα σημεία:
Λέξεις κλειδιά: ελληνική διοίκηση Σμύρνης, Συνθήκη Σεβρών, δημοψήφισμα 1920, επέλαση στον Σαγγάριο, Δημοκρατικό Μανιφέστο Προτεινόμενες δραστηριότητες: – Ασκήσεις/δραστηριότητες 1 και 2 του σχολικού βιβλίου. |
|
ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΟΓΔΟΟ. Ενότητα 39: Εξελίξεις σε Ελλάδα και Τουρκία μετά τον μικρασιατικό πόλεμο
ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΕΝΑΤΟ. Ενότητα 44: Το προσφυγικό ζήτημα στην Ελλάδα κατά τον Μεσοπόλεμο Ενιαία διδασκαλία των ενοτήτων με έμφαση στα ακόλουθα σημεία:
Λέξεις κλειδιά: Δίκη των Έξι, Συνθήκη της Λοζάνης, Σύμβαση ανταλλαγής πληθυσμών, τέλος Μεγάλης Ιδέας Προτεινόμενες δραστηριότητες: – Ασκήσεις/δραστηριότητες 1 και 2 (ενότητα 44) του σχολικού βιβλίου. |
2 ώρες |
ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΕΝΑΤΟ. Ενότητα 40: Τα πρώτα μεταπολεμικά χρόνια, η παγκόσμια οικονομική κρίση του 1929 και η Μεγάλη Ύφεση
ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΕΝΑΤΟ. Ενότητα 41. Κοινωνικές διαστάσεις της κρίσης του 1929 Ενιαία διδασκαλία των ενοτήτων με έμφαση στα ακόλουθα σημεία:
Λέξεις κλειδιά: δικαίωμα αυτοδιάθεσης λαών, κινήματα ανεξαρτητοποίησης, ενίσχυση αυταρχικών και εθνικιστικών ιδεολογιών, Μεγάλη Ύφεση – «Κραχ», ανεργία, New Deal (πολιτική εξόδου από την κρίση). Προτεινόμενες δραστηριότητες – Άσκηση/ δραστηριότητα 1 (ενότητα 40) του σχολικού βιβλίου. – Καταγραφή της αλυσίδας της κρίσης με βάση τα στοιχεία της πηγής αρ. 2 (ενότητα 40) του σχολικού βιβλίου. – Σχολιασμός των επιπτώσεων της κρίσης με βάση τις εικόνες αρ. 4 (ενότητα 40) και 1 & 2 (ενότητα 42) του σχολικού βιβλίου ή άλλων πηγών και εικόνων από το διαδίκτυο. – Σχολιασμός της πηγής αρ. 2 (ενότητα 41) του σχολικού βιβλίου, ώστε να αναδειχθούν οι τομείς παρέμβασης της πολιτικής του New deal του Ρούσβελτ. – Συζήτηση για την κρίση σήμερα. Αναζήτηση αναλογιών με την εποχή της Μεγάλης Ύφεσης. |
2 ώρες |
ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΕΝΑΤΟ. Ενότητα 42: Πολιτικές διαστάσεις της κρίσης του 1929
ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΕΝΑΤΟ. Ενότητα 43. Η υποενότητα «Η δικτατορία της 4ης Αυγούστου 1936» Ενιαία διδασκαλία με έμφαση στα ακόλουθα σημεία:
Λέξεις κλειδιά: Σταλινισμός, Φασισμός, Ναζισμός, «Ντούτσε», «Φύρερ», δικτατορία 4ης Αυγούστου, ΕΟΝ Προτεινόμενες δραστηριότητες – Σχολιασμός της έννοιας του φασισμού, όπως τον οραματίζεται ο Μουσολίνι στην πηγή αρ. 1 του σχολικού βιβλίου. – Άσκηση/δραστηριότητα 1 (ενότητα 42) του σχολικού βιβλίου. – Άσκηση/δραστηριότητα 2 (ενότητα 43) του σχολικού βιβλίου. |
2 ώρες |
ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΔΕΚΑΤΟ. Ενότητα 45: Τα προμηνύματα και τα αίτια του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου Διδασκαλία της ενότητας με έμφαση στα ακόλουθα σημεία:
Λέξεις-κλειδιά: Άξονας Ρώμης – Βερολίνου, Αντιδιεθνιστικό Σύμφωνο, «πολιτική κατευνασμού», Σύμφωνο Μη Επιθέσεως Μολότοφ – Ρίμπεντροπ Προτεινόμενες δραστηριότητες – Άσκηση/Δραστηριότητα 3 του σχολικού βιβλίου. – Σχολιασμός της πολιτικής που ακολούθησαν απέναντι στον Χίτλερ τα Δυτικά Κράτη.
ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΔΕΚΑΤΟ. Ενότητα 46: Ο Β΄ Παγκόσμιος Πόλεμος Συνοπτική παρουσίαση της ενότητας, ώστε οι μαθητές και οι μαθήτριες να αντιληφθούν τα ακόλουθα σημεία:
|
2 ώρες |
Λέξεις κλειδιά: «Πόλεμος-Αστραπή»/Blitzkrieg, ατομική βόμβα
Προτεινόμενες δραστηριότητες: – Ασκήσεις/δραστηριότητες 1 και 2 του σχολικού βιβλίου. |
|
ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΔΕΚΑΤΟ. Ενότητα 47: Η συμμετοχή της Ελλάδας στον Β΄ Παγκόσμιο πόλεμο Διδασκαλία της ενότητας, ώστε οι μαθητές και οι μαθήτριες να αντιληφθούν τα ακόλουθα σημεία:
Λέξεις κλειδιά: Τορπιλισμός της ΄Ελλης, ΟΧΙ, αλβανικό μέτωπο, ελληνογερμανικός πόλεμος Προτεινόμενη δραστηριότητα – Σχολιασμός της πηγής 2 του σχολικού βιβλίου σχετικά με τη ρήξη ανάμεσα στην ελληνική κοινωνία και την ηγεσία της εξαιτίας της στάσης της τελευταίας στον πόλεμο.
ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΔΕΚΑΤΟ. Ενότητα 48: Κατοχή, Αντίσταση και Απελευθέρωση Διδασκαλία της ενότητας με έμφαση στα ακόλουθα σημεία:
Λέξεις κλειδιά: Κατοχή, Αντίσταση, ΕΑΜ, ΕΔΕΣ, ΕΛΑΣ, ΕΠΟΝ, «Ελεύθερη Ελλάδα», Κυβέρνηση του βουνού, τάγματα ασφαλείας Προτεινόμενες δραστηριότητες – Άσκηση/δραστηριότητα 1 του σχολικού βιβλίου. – Με βάση το προτεινόμενο υλικό, να αναδείξετε τις μορφές Αντίστασης κατά των Γερμανών και τη συμμετοχή του λαού σε αυτές. – Πρόσθετο εκπαιδευτικό υλικό και φύλλα εργασίας στο 12 Οκτωβρίου. Η Αθήνα ελεύθερη: http://freeathens44.org/. |
2 ώρες |
ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΔΕΚΑΤΟ. Ενότητα 49: Τα αποτελέσματα του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου και η ίδρυση του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών
Διδασκαλία της ενότητας με έμφαση στα ακόλουθα σημεία:
Λέξεις κλειδιά: γενοκτονία, Ο.Η.Ε. Προτεινόμενες δραστηριότητες – Συζήτηση για τις συνέπειες του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου στις νεαρές ηλικίες. – Συζήτηση για το τραυματικό γεγονός του ολοκαυτώματος (ποικίλο χρήσιμο ψηφιακό υλικό στις Ψηφιακές Εκθέσεις του Εβραϊκού Μουσείου της Ελλάδος: http://www.jewishmuseum.gr/ψηφιακές εκθέσεις/ |
1 ώρα |
ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΕΝΔΕΚΑΤΟ. Ενότητα 50. Η πολιτική διαίρεση της μεταπολεμικής Ευρώπης ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΕΝΔΕΚΑΤΟ. Ενότητα 51. Διπολισμός και Ψυχρός Πόλεμος
Συνοπτική παρουσίαση των ενοτήτων, ώστε οι μαθητές και οι μαθήτριες να αντιληφθούν:
Προτεινόμενες δραστηριότητες – Άσκηση/δραστηριότητα 2 (ενότητα 51) του σχολικού βιβλίου. – Συζήτηση για τον Ψυχρό Πόλεμο και την πυρηνική απειλή. |
1 ώρα |
ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΕΝΔΕΚΑΤΟ. Ενότητα 52. Το τέλος της αποικιοκρατίας και η ανάδυση του Τρίτου Κόσμου
ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΕΝΔΕΚΑΤΟ. Ενότητα 53. Η κατάρρευση των λαϊκών δημοκρατιών και η μεταψυχροπολεμική Ευρώπη Συνοπτική παρουσίαση των ενοτήτων, ώστε οι μαθητές και οι μαθήτριες να αντιληφθούν:
Προτεινόμενες δραστηριότητες – Συζήτηση για την ευθύνη των αποικιοκρατών για την υπανάπτυξη που μαστίζει σήμερα πολλές πρώην αποικίες. – Άσκηση/δραστηριότητα 2 (ενότητα 53) του σχολικού βιβλίου. |
1 ώρα |
ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΔΩΔΕΚΑΤΟ. Ενότητα 54. Ο εμφύλιος πόλεμος και τα κύρια προβλήματα της μετεμφυλιακής Ελλάδας (1944-1963). Ο κυπριακός αγώνας (1955-1960) ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΔΩΔΕΚΑΤΟ. Ενότητα 55. Όξυνση της πολιτικής κρίσης και η δικτατορία της 21ης Απριλίου 1967 (1963-1974)
Συνοπτική παρουσίαση των ενοτήτων, ώστε οι μαθητές και οι μαθήτριες να αντιληφθούν:
|
2 ώρες |
Προτεινόμενες δραστηριότητες:
– Άσκηση/ δραστηριότητα 1 (ενότητα 54) του σχολικού βιβλίου. – Ένα σύντομο χρονικό για τη Δημοκρατική Νεολαία Λαμπράκη. – Άσκηση/δραστηριότητα 2 (ενότητα 55) του σχολικού βιβλίου. – Σχολιασμός της έννοιας της «μεταπολίτευσης» (με βάση το υλικό του σχολικού βιβλίου ή άλλο υλικό). |
|
Σύνολο | 45 ώρες |