Από το βιβλίο: Ευ. Λούβη, Δημ. Ξιφαρά, Νεότερη και Σύγχρονη ιστορία, Γ΄ Γυμνασίου, ΙΤΥΕ «ΔΙΟΦΑΝΤΟΣ»

 

Διδακτικές ενότητες Ώρες
ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΠΡΩΤΟ. Ενότητα 1. Η εποχή του Διαφωτισμού

Διδασκαλία της ενότητας με έμφαση στα ακόλουθα σημεία:

  • α) Ανάπτυξη επιστημών κατά τον 17ο αι. (απλή αναφορά)
  • β) Το κίνημα του Διαφωτισμού, οι κυριότεροι εκπρόσωποι και τρόποι διάχυσης των διαφωτιστικών ιδεών
  • γ) Τομείς ενδιαφέροντος των Διαφωτιστών
  • δ) Αποδοχή του διαφωτιστικού κινήματος από τους ηγέτες και την κοινωνία της εποχής (απλή αναφορά)

Λέξεις κλειδιά: λογική (ορθολογισμός), διάκριση εξουσιών, κοινωνικό συμβόλαιο, εγκυκλοπαίδεια, φωτισμένη δεσποτεία

Προτεινόμενη δραστηριότητα

–    Συνθετική παρουσίαση των πολιτικών, κοινωνικών και οικονομικών απόψεων των διαφωτιστών από τις πηγές αρ. 3 (α & β), 4 και 6 του σχολικού βιβλίου.

1 ώρα
ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΠΡΩΤΟ. Ενότητα 2: Η Αμερικανική Επανάσταση Διδασκαλία της ενότητας με έμφαση στα ακόλουθα σημεία:

  • α) Χαρακτήρας και αιτήματα της επανάστασης
  • β) Αφορμή για την έκρηξη και αποτελέσματα του «πολέμου της ανεξαρτησίας»
  • γ) Πολιτειακό σύστημα των Η.Π.Α.

Λέξεις κλειδιά: αγγλική κηδεμονία, αμερικανική εθνική συνείδηση, Διακήρυξη Ανεξαρτησίας

1 ώρα
ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΠΡΩΤΟ. Ενότητα 3: Η έκρηξη και η εξέλιξη της Γαλλικής Επανάστασης (1789-1794)
ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΠΡΩΤΟ. Ενότητα 4: η υποενότητα «Η τρίτη και τελευταία φάση της Γαλλικής Επανάστασης, 1794-1799»

Ενιαία διδασκαλία με έμφαση στα ακόλουθα σημεία:

  • α) Κοινωνική διαστρωμάτωση στη Γαλλία στα τέλη του 18ου αιώνα, δομικά και συγκυριακά προβλήματα / αιτίες και αφορμή επανάστασης
  • β) Μετάβαση από τη συνέλευση των τριών τάξεων στη Συντακτική συνέλευση γ) Διάκριση των εξουσιών στο Σύνταγμα του 1791
  • δ) Ριζοσπαστικές μεταρρυθμίσεις της Νομοθετικής Συνέλευσης ε) Ρόλος του βασιλιά Λουδοβίκου ΙΣΤ΄ και των λεσχών
  • στ) Αποφάσεις της Συμβατικής Συνέλευσης ζ) Περίοδος Τρομοκρατίας και Ροβεσπιέρος
  • η) Διευθυντήριο και Ναπολέων (απλή αναφορά)

Λέξεις κλειδιά: Όρκος του Σφαιριστηρίου, Διακήρυξη των δικαιωμάτων του ανθρώπου και του πολίτη, συνταγματική μοναρχία, αβασίλευτη δημοκρατία, περίοδος Τρομοκρατίας, Διευθυντήριο

Προτεινόμενες δραστηριότητες

–  Άσκηση/δραστηριότητα 1 (ενότητα 3) του σχολικού βιβλίου.

3 ώρες
ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΠΡΩΤΟ. Ενότητα 4: η υποενότητα «Το συνέδριο της Βιέννης»

ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΔΕΥΤΕΡΟ. Ενότητα 6: Τα επαναστατικά κινήματα των ετών 1820-1821 στην Ευρώπη

Διδασκαλία της υποενότητας «Το συνέδριο της Βιέννης»

Συνοπτική παρουσίαση της ενότητας 6, ώστε οι μαθητές και οι μαθήτριες να αντιληφθούν:

  • α) τις πολιτικές διεκδικήσεις και την ανάπτυξη των εθνικών ιδεολογιών (αρχή των εθνοτήτων) του 19ου αι.
  • β) τις εθνικές διεκδικήσεις

Λέξεις κλειδιά: Συνέδριο της Βιέννης, Ιερή Συμμαχία, Παλινόρθωση, ατομικές ελευθερίες, πολιτικά δικαιώματα, αρχή των εθνοτήτων, καρμπονάροι

Προτεινόμενη δραστηριότητα

– Εύρεση ομοιοτήτων-διαφορών ανάμεσα στις επαναστατικές κινήσεις των ετών 1820- 1821. Προϊδεασμός για τον χαρακτήρα της Ελληνικής Επανάστασης.

ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΔΕΥΤΕΡΟ. Ενότητα 5: Ο Ελληνισμός από τα μέσα του 18ου αι. έως τις αρχές του 19ου αι.

ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΔΕΥΤΕΡΟ. Ενότητα 7: Η Φιλική Εταιρεία και η κήρυξη της Ελληνικής Επανάστασης στις Παραδουνάβιες Ηγεμονίες

Συνοπτική παρουσίαση της ενότητας 5, ώστε οι μαθητές και οι μαθήτριες να αντιληφθούν:

  • α) την κοινωνική διαστρωμάτωση και τις οικονομικές διαφοροποιήσεις στον ελλαδικό χώρο κατά τις αρχές του 19ου αιώνα
  • β) τα κινήματα εναντίον της οθωμανικής κυριαρχίας
  • γ) τον Νεοελληνικό Διαφωτισμό, τους κύριους εκπρόσωπους του και τις αντιδράσεις των συντηρητικών κύκλων

Διδασκαλία της ενότητας 7 με έμφαση στην ιδεολογική βάση, το οργανωτικό σχήμα και τις στρατιωτικές ενέργειες της Φιλικής Εταιρείας.

Λέξεις κλειδιά: ορθόδοξη εκκλησία, Φαναριώτες, προεστοί, έμποροι/καραβοκύρηδες, κλέφτες,    αρματολοί,    παροικιακός    ελληνισμός,    Νεοελληνικός    Διαφωτισμός,    Ρ. Βελεστινλής, Αδ. Κοραής, Φιλική Εταιρεία, Αόρατη Αρχή, Αλ. Υψηλάντης, Ιερός Λόχος 

Προτεινόμενες δραστηριότητες

–  Εντοπισμός των επιρροών του ευρωπαϊκού στον νεοελληνικό Διαφωτισμό με βάση την πηγή αρ. 3 (α & β) της ενότητας 1 του σχολικού βιβλίου και την πηγή αρ. 3 της ενότητας 5 του σχολικού βιβλίου.

– Αναζήτηση διαφωτιστικών επιρροών στην επαναστατική προκήρυξη της Φιλικής

Εταιρείας (πηγή αρ. 2 της ενότητας 7).

2 ώρες
ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΔΕΥΤΕΡΟ. Ενότητα 8: Η εξέλιξη της Ελληνικής Επανάστασης (1821-1827)

Διδασκαλία της ενότητας με έμφαση στα ακόλουθα σημεία:

  • α) Ευνοϊκοί παράγοντες για την κήρυξη της επανάστασης του 1821
  • β) Φάσεις της επανάστασης (απλή αναφορά με χρήση πίνακα ή χάρτη)

Λέξεις κλειδιά: ένοπλα ελληνικά σώματα, αντίδραση των Οθωμανών

Προτεινόμενες δραστηριότητες

–     Συζήτηση για τη σημασία των συμβολισμών κατά τη διάρκεια επαναστατικών κινήσεων και τη δημιουργία εθνικών μύθων, με αφόρμηση το εικαστικό έργο του Θ. Βρυζάκη, Ο Παλαιών Πατρών Γερμανός ευλογεί τη σημαία της επανάστασης.

–  Άσκηση/δραστηριότητα 2 του σχολικού βιβλίου.

–   Σχολιασμός της σχέσης της Ελληνικής Επανάστασης με τη Γαλλική, με βάση την πηγή αρ. 2, του σχολικού βιβλίου.

1 ώρα
ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΔΕΥΤΕΡΟ. Ενότητα 9: Πρώτες προσπάθειες των επαναστατημένων Ελλήνων για συγκρότηση κράτους

Διδασκαλία της ενότητας με έμφαση στα ακόλουθα σημεία:

α) Τοπικοί οργανισμοί (απλή αναφορά)

β) Εθνοσυνελεύσεις, Συντάγματα, διάκριση εξουσιών γ) Εμφύλιοι πόλεμοι: αίτια, φάσεις και αντίπαλοι

Λέξεις κλειδιά: Τοπικοί Οργανισμοί, Εθνοσυνελεύσεις, Σύνταγμα της Επιδαύρου, Πολιτικό Σύνταγμα της Ελλάδος

Προτεινόμενες δραστηριότητες

–   Εντοπισμός των επιρροών του Ευρωπαϊκού Διαφωτισμού στα Ελληνικά Συντάγματα (πηγές αρ. 2 και 4 του σχολικού βιβλίου).

–   Σχολιασμός των εμφύλιων συγκρούσεων, με βάση την πηγή αρ. 3 του σχολικού βιβλίου.

 

ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΔΕΥΤΕΡΟ. Ενότητα 10: Ελληνική Επανάσταση και Ευρώπη

Συνοπτική παρουσίαση της ενότητας, ώστε οι μαθητές και οι μαθήτριες να αντιληφθούν:

  • α) τις πρώτες προσπάθειες των Ελλήνων να εξασφαλίσουν την ηθική και υλική βοήθεια των Ευρωπαίων
  • β) τις διακυμάνσεις της ευρωπαϊκής διπλωματίας
  • γ) το κίνημα του φιλελληνισμού
  • δ) την πορεία προς την ίδρυση ανεξάρτητου Ελληνικού κράτους (έμφαση)
3 ώρες
Λέξεις    κλειδιά:     Μεγάλες    Δυνάμεις,    διπλωματικές    ενέργειες,    δάνεια,    πράξη προστασίας, φιλέλληνες, πρωτόκολλο Ανεξαρτησίας

Προτεινόμενες δραστηριότητες

–   Αξιοποίηση του εικαστικού έργου του Θ. Βρυζάκη, Η υποδοχή του Λόρδου Βύρωνα στο Μεσολόγγι, https://maccunion.files.wordpress.com/2013/03/161.jpg προκειμένου να σχολιαστεί η αντιμετώπιση των φιλελλήνων από τους ελληνικούς πληθυσμούς.

–  Τεκμηρίωση της άποψης του ιστορικού Hobsbawm (πηγή αρ. 3 του σχολικού βιβλίου) σχετικά με τη σημασία της Ελληνικής Επανάστασης.

ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΠΡΩΤΟ. Ενότητα 1: μόνο η υποενότητα «Εξελίξεις στην Ευρώπη κατά τον 17ο και τον 18ο αιώνα»

ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΤΡΙΤΟ. Ενότητα 12: Η ωρίμανση της βιομηχανικής επανάστασης

Συνοπτική παρουσίαση, ώστε οι μαθητές και οι μαθήτριες να αντιληφθούν:

  • α) το φαινόμενο της βιομηχανικής επανάστασης και τις διαφοροποιήσεις στην οικονομία, την επιστήμη και την κοινωνία κατά την πρώτη φάση της
  • β) την εξάπλωση και ωρίμανσή της από τα μέσα του 19ου αι., τις νέες μορφές  ενέργειας, τις αλλαγές σε επικοινωνίες, συγκοινωνίες
  • γ) τον οικονομικό φιλελευθερισμό, τον καπιταλισμό, τα μονοπώλια

Λέξεις κλειδιά: αλλαγές στις διαδικασίες παραγωγής, χρήση νέων μηχανών, δημιουργία μεγάλων εργοστασίων, συγκέντρωση κεφαλαίων, ανακάλυψη φυσικών νόμων, ενίσχυση αστικής τάξης, μορφές ενέργειας, επικοινωνία, συγκοινωνίες και εμπόριο, καπιταλισμός και οικονομικός φιλελευθερισμός

Προτεινόμενες δραστηριότητες

–  Σχολιασμός της πηγής αρ. 3 (ενότητα 12) του σχολικού βιβλίου.

 

ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΤΡΙΤΟ. Ενότητα 13: Κοινωνικές και πολιτικές διαστάσεις της βιομηχανικής επανάστασης

Διδασκαλία της ενότητας με έμφαση στα ακόλουθα σημεία:

  • α) πληθυσμιακές μεταβολές (απλή αναφορά)
  • β) κοινωνικοί μετασχηματισμοί (απλή αναφορά στις κοινωνικές ομάδες)
  • γ) σοσιαλιστικές θεωρίες, ανάπτυξη του συνδικαλισμού, πολιτική οργάνωση των εργατών, κίνημα για τη χειραφέτηση των γυναικών
3 ώρες
Λέξεις κλειδιά: κοινωνικοί μετασχηματισμοί, αστικοποίηση, εσωτερική και εξωτερική μετανάστευση, εργάτες, σοσιαλισμός – μαρξισμός, συνδικαλισμός, Πρωτομαγιά, γυναικείο κίνημα

Προτεινόμενες δραστηριότητες

–  Άσκηση/δραστηριότητα 2 του βιβλίου.

–       Ίδρυμα της Βουλής, Δημοκρατία και Εκπαίδευση, «Γυναίκες, το μισό της ανθρωπότητας», Παιδαγωγικά Εργαστήρια: Εργαστήρι 1 – Φύλλα εργασίας 1, 2, https://foundation.parliament.gr/sites/default/files/2020-09/2_7women.pdf

 

ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΤΡΙΤΟ. Ενότητα 15: Αποικιοκρατία και αποικιακοί ανταγωνισμοί Διδασκαλία της ενότητας με έμφαση στα ακόλουθα σημεία:

  • α) Ιμπεριαλισμός και αποικιοκρατία β) Κύρια αίτια
  • γ) Κοινωνική βάση της αποικιοκρατίας
  • δ) Αποικιακή εξάπλωση (απλή αναφορά)
  • ε) Αποτελέσματα της αποικιοκρατίας

Λέξεις κλειδιά: αποικιοκρατία, ιμπεριαλισμός

Προτεινόμενη δραστηριότητα

–   Σύγκριση του χάρτη της Αφρικανικής ηπείρου της περιόδου της αποικιοκρατίας με σημερινό χάρτη και εξαγωγή συμπερασμάτων.

ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΤΕΤΑΡΤΟ. Ενότητα 17: Ο Ι. Καποδίστριας ως κυβερνήτης της Ελλάδας
(1828-1831). Η ολοκλήρωση της Ελληνικής Επανάστασης Διδασκαλία της ενότητας με έμφαση στα ακόλουθα σημεία:

α) Εσωτερική πολιτική του Ι. Καποδίστρια:

–  Πολίτευμα και Διοίκηση

–  Ένοπλες δυνάμεις, πειρατεία

–  Κρατικό ταμείο, Νόμισμα-Φοίνικας, λιτότητα δαπανών, εκσυγχρονισμός γεωργίας

–  Εκπαίδευση-βασικές σπουδές και επαγγελματική κατάρτιση

β) Εξωτερική πολιτική του Ι. Καποδίστρια:

–  Εθνική Ανεξαρτησία και διεύρυνση συνόρων

γ) Συγκεντρωτική διακυβέρνηση: Οι φίλοι και οι εχθροί. Ο ρόλος της Αντιπολίτευσης και η δολοφονία του Ι. Καποδίστρια

Λέξεις κλειδιά: συγκεντρωτική διακυβέρνηση, αντικαποδιστριακές κινήσεις, φοίνικας, Λόχος Ευελπίδων, Ορφανοτροφείον της Αίγινας, αλληλοδιδακτικά σχολεία, Πρότυπον Αγροκήπιον, χειροτεχνεία

2 ώρες
Προτεινόμενη δραστηριότητα

Άσκηση/δραστηριότητα 1 του σχολικού βιβλίου.

 

ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΤΕΤΑΡΤΟ. Ενότητα 18: Από την άφιξη Όθωνα (1833) ως την 3η Σεπτεμβρίου 1843

Συνοπτική διδασκαλία των υποενοτήτων «Η εκλογή και η άφιξη του Όθωνα στην Ελλάδα» και «Η περίοδος της Αντιβασιλείας (1833-1835)» με απλή αναφορά στην εκλογή και άφιξη του Όθωνα και στο ρόλο της Αντιβασιλείας.

Προτεινόμενη δραστηριότητα

–   Εντοπισμός των διαφορετικών απόψεων για το έργο της Αντιβασιλείας στις πηγές του σχολικού βιβλίου.

ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΤΕΤΑΡΤΟ. Ενότητα 18: Από την άφιξη του Όθωνα (1833) ως την 3η Σεπτεμβρίου 1843, οι υποενότητες «Η περίοδος της απόλυτης μοναρχίας του Όθωνα (1835-1843)» και «Η 3η Σεπτεμβρίου 1843»

 

ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΤΕΤΑΡΤΟ. Ενότητα 19: Από την 3η Σεπτεμβρίου 1843 έως την έξωση του Όθωνα (1862)

Ενιαία διδασκαλία με έμφαση στα εξής σημεία:

  • α) Περίοδος απόλυτης μοναρχίας
  • β) 3η Σεπτεμβρίου 1843 (αίτια, πρωταγωνιστές, γεγονότα, αποτέλεσμα) γ) Συνταγματική μοναρχία, διάκριση εξουσιών
  • δ) Λειτουργία πολιτεύματος
  • ε) Μεγάλη Ιδέα-Κωλέττης, αλυτρωτισμός
  • στ) Αυτόχθονες-ετερόχθονες (απλή αναφορά)
  • ζ) Κριμαϊκός Πόλεμος και ο Ελληνισμός (απλή αναφορά)
  • η) Η έξωση του Όθωνα (απλή αναφορά).

Λέξεις κλειδιά: Απόλυτη Μοναρχία, Επανάσταση 3ης Σεπτεμβρίου 1843, Συνταγματική Μοναρχία, Μεγάλη Ιδέα, αλυτρωτισμός, έξωση

1 ώρα
Προτεινόμενες δραστηριότητες

–   Ασκήσεις/δραστηριότητες 1 και 2 της Ενότητας 19 του σχολικού βιβλίου (με επιλογή σημείων και γλωσσική εξομάλυνση).

 

ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΤΕΤΑΡΤΟ. Ενότητα 20: Από την έξωση του Όθωνα (1862) έως το κίνημα στο Γουδί (1909)

Διδασκαλία της ενότητας με έμφαση στα ακόλουθα σημεία:

  • α) Ανάρρηση στον θρόνο του Γεωργίου Α΄ και ενσωμάτωση των Επτανήσων
  • β) Το Σύνταγμα του 1864
  • γ) Εσωτερικές πολιτικές εξελίξεις:

–  Αλ. Κουμουνδούρος

–  Προβλήματα κοινοβουλευτισμού και αρχή της δεδηλωμένης

–  Δικομματισμός

–  Πρόγραμμα Χ. Τρικούπη και Θ. Δηλιγιάννη

  • δ) Η πορεία προς την οικονομική και εθνική κρίση (απλή αναφορά)
  • ε) Ο πόλεμος του 1897 και οι πολιτικές εξελίξεις έως το 1908

Λέξεις κλειδιά: Βασιλευόμενη Δημοκρατία, Κοινοβουλευτισμός, Αρχή Δεδηλωμένης, Δικομματισμός, εκσυγχρονισμός, πτώχευση, Δ.Ο.Ε.

Προτεινόμενη Δραστηριότητα

–    Παιχνίδι ρόλων: Πολιτική αντιπαράθεση (debate) οπαδών του Τρικούπη και του Δηλιγιάννη, ενόψει επικείμενων εκλογών.

2 ώρες
 

ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΤΕΤΑΡΤΟ. ΕΝΟΤΗΤΑ 23: Η ελληνική οικονομία και κοινωνία κατά τον 19ο αιώνα

Συνοπτική παρουσίαση, ώστε οι μαθητές και οι μαθήτριες να γνωρίσουν:

  • α) την εξέλιξη της έκτασης και του πληθυσμού του Ελληνικού κράτους
  • β) τον αγροτικό τομέα: εθνικές γαίες, μικρός κλήρος, μονοκαλλιέργεια, σταφιδική κρίση (βασική αιτία μετανάστευσης αγροτών σε ΗΠΑ), τσιφλίκια Θεσσαλίας, αγώνας κολίγων, Κιλελέρ)
  • γ) τον τριτογενή τομέα: εμπόριο, ναυτιλία, πλούσιες εμπορικές παροικίες, τραπεζικό σύστημα, έργα υποδομής για τις μεταφορές, αστικοποίηση κυρίως λόγω ανάπτυξης του τριτογενούς τομέα
  • δ) τη βιομηχανία: χαμηλή ανάπτυξη, επενδύσεις Ελλήνων κεφαλαιούχων εξωτερικού, μικρή αριθμητικά εργατική τάξη, εμφάνιση εργατικού συνδικαλισμού
  • ε) το γυναικείο ζήτημα: έμφαση στο αίτημα της εκπαίδευσης
2 ώρες
Λέξεις κλειδιά: Εθνικές γαίες, τσιφλίκια, κολίγοι, Κιλελέρ, σταφιδική κρίση, μετανάστευση, εξωελλαδικό κεφάλαιο, έργα υποδομής, αστικοποίηση, βιομηχανία και εργατικό κίνημα, γυναικείο ζήτημα

Προτεινόμενες δραστηριότητες

Άσκηση/δραστηριότητα 1 του σχολικού βιβλίου.

 

ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΕΚΤΟ. Ενότητα 27: Το κίνημα στο Γουδί (1909)

ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΕΚΤΟ. Ενότητα 28: Ο Ελευθέριος Βενιζέλος πρωθυπουργός: η βενιζελική πολιτική της περιόδου 1910-1912

Ενιαία διδασκαλία των ενοτήτων με έμφαση στα ακόλουθα σημεία:

  • α) Αιτήματα Στρατιωτικού Συνδέσμου, Κίνημα στο Γουδί, συλλαλητήριο 14ης Αυγούστου (απλή αναφορά),
  • β) Κύριες μεταρρυθμίσεις της Αναθεωρητικής Βουλής
  • γ)    Ίδρυση    των    δύο    νέων    κομμάτων    αρχών:    Κόμμα    φιλελευθέρων,   Κόμμα Κοινωνιολόγων
  • δ) Προετοιμασία για τις εθνικές διεκδικήσεις

Λέξεις κλειδιά: Στρατιωτικός Σύνδεσμος, κίνημα στο Γουδί, Αναθεωρητική Βουλή, κόμμα Φιλελευθέρων, Κόμμα Κοινωνιολόγων

Προτεινόμενες δραστηριότητες

–  Καταγραφή των προβλημάτων του ελληνικού κράτους των αρχών του 20ου αι.

–  Συζήτηση για τον ρόλο του Ελευθερίου Βενιζέλου στην ανασυγκρότηση της χώρας.

1 ώρα
ΕΘΝΙΚΟΙ ΚΑΙ ΠΑΓΚΟΣΜΙΟΙ ΠΟΛΕΜΟΙ
ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΤΕΤΑΡΤΟ. Ενότητα 21. Το κρητικό ζήτημα (1821-1905)

ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΤΕΤΑΡΤΟ. Ενότητα 22. Τα Βαλκάνια των αλληλοσυγκρουόμενων εθνικών επιδιώξεων

ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΕΚΤΟ. Ενότητα 29: Οι Βαλκανικοί Πόλεμοι (1912-1913)

ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΕΚΤΟ. Ενότητα 30: Η Ελλάδα και τα Βαλκάνια μετά τους Βαλκανικούς Πολέμους

Ενιαία διδασκαλία των ενοτήτων με έμφαση στα ακόλουθα σημεία:

  • α) Το Κρητικό ζήτημα (ορισμός), σ. 64
  • β) Τα νέα κράτη-έθνη των Βαλκανίων (απλή αναφορά, με τον χάρτη της σ. 66), ώστε οι μαθητές και οι μαθήτριες να αντιληφθούν την ανάδυση των αλληλοσυγκρουόμενων εθνικών επιδιώξεων των βαλκανικών κρατών.
  • γ) Μακεδονικό ζήτημα και μακεδονικός αγώνας
  • δ) Κίνημα των Νεοτούρκων
  • ε) Αίτια των Βαλκανικών Πολέμων
  • στ) Συμμαχίες-αντίπαλοι στις δύο φάσεις των Βαλκανικών πολέμων
  • ζ) Γεγονότα (απλή αναφορά/σχεδιάγραμμα)
  • η) Αποτελέσματα Συνθήκης Βουκουρεστίου, προοπτικές Νέων Χωρών – εξωτερική πολιτική.

Λέξεις κλειδιά: Κρητικό ζήτημα, Μακεδονικό ζήτημα, κομιτατζήδες, κίνημα Νεοτούρκων, Συνθήκη Βουκουρεστίου, απελευθέρωση Θεσσαλονίκης, νέα σύνορα Ελλάδος, Νέες Χώρες

Προτεινόμενες δραστηριότητες

–    Ανάδειξη των διαστάσεων του μακεδονικού αγώνα μέσα από τον σχολιασμό των πηγών 1α και 1β (ενότητα 22) του σχολικού βιβλίου.

–  Άσκηση/δραστηριότητα 1 (ενότητα 29) του σχολικού βιβλίου.

–  Ασκήσεις/δραστηριότητες 1 και 3 (ενότητα 30) του σχολικού βιβλίου.

2 ώρες
 

ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΕΒΔΟΜΟ. Ενότητα 31: Τα αίτια, η έκρηξη και τα μέτωπα του Α΄ Παγκόσμιου πολέμου

Διδασκαλία της ενότητας με έμφαση στα ακόλουθα σημεία:

α) Τα αίτια, η αφορμή

β) Τα αντίπαλα στρατόπεδα στην έναρξη του πολέμου

γ) Προσχωρήσεις/αποχωρήσεις (Τουρκία, Βουλγαρία, Ελλάδα, Ιταλία, Ρωσία, ΗΠΑ), κύρια μέτωπα (ανατολικό, δυτικό), (απλή αναφορά)

γ) Οι επιχειρήσεις το 1916, Η καμπή του 1917 (απλή αναφορά)

δ) Το τέλος του πολέμου

4 ώρες
Λέξεις κλειδιά: ιμπεριαλισμός, εθνικισμός, μιλιταρισμός, Εγκάρδια Συνεννόηση–Entente (Αντάντ), Κεντρικές Δυνάμεις, πόλεμος χαρακωμάτων, Ρωσική Επανάσταση.

Προτεινόμενες δραστηριότητες:

–  Άσκηση/ δραστηριότητα 1 του σχολικού βιβλίου.

–  Σχολιασμός της εικόνας αρ. 3 του σχολικού βιβλίου.

 

ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΕΒΔΟΜΟ. Ενότητα 32: Η Ελλάδα στον Α΄ Παγκόσμιο Πόλεμο – Ο Εθνικός Διχασμός

Διδασκαλία της ενότητας με έμφαση στα ακόλουθα σημεία:

  • α) Οι θέσεις Βενιζέλου – Κων/νου και η σύγκρουσή τους
  • β) Η εμπλοκή της Ελλάδας στον Α΄ Παγκόσμιο Πόλεμο (απλή αναφορά)
  • γ) Οι Επίστρατοι και το Κίνημα της Εθνικής Άμυνας
  • δ) Προσωρινή Κυβέρνηση Θεσσαλονίκης και Εθνικός Διχασμός
  • ε) Επέμβαση της Αντάντ, έξωση του Κων/νου, ανάληψη της εξουσίας από τον Βενιζέλο (απλή αναφορά).

Λέξεις κλειδιά: Εθνικός Διχασμός, Κυβέρνηση Θεσσαλονίκης, Κράτος των Αθηνών

Προτεινόμενες δραστηριότητες

–   Σχολιασμός των πηγών του σχολικού βιβλίου, ώστε να αναδειχθεί η στάση των δύο εμπλεκομένων (βασιλιά-Βενιζέλου) στο ζήτημα του Α΄ Παγκοσμίου Πολέμου.

–  Άσκηση/ δραστηριότητα 3 του σχολικού βιβλίου.

 

ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΕΒΔΟΜΟ. Ενότητα 33: Η ρωσική Επανάσταση Διδασκαλία της ενότητας με έμφαση στα ακόλουθα σημεία:

  • α) Η κρίση του τσαρικού καθεστώτος
  • β) Η αστική επανάσταση του Φεβρουαρίου 1917 (απλή αναφορά)
  • γ) Η σοσιαλιστική οκτωβριανή επανάσταση του 1917
  • δ) Ο εμφύλιος πόλεμος και η ξένη επέμβαση (απλή αναφορά)
  • ε) Η ίδρυση της Σοβιετικής Ένωσης (απλή αναφορά)
  • στ) Η επίδραση της Οκτωβριανής Επανάστασης στην Ευρώπη

 

Λέξεις κλειδιά: Τσαρικό καθεστώς, μπολσεβίκοι, Οκτωβριανή επανάσταση, σοβιέτ, κομμουνιστικά κόμματα

Προτεινόμενες δραστηριότητες

–     Άσκηση/δραστηριότητα 1 του σχολικού βιβλίου.

–      Ποιες από τις διακηρύξεις και τα μέτρα που πήραν οι μπολσεβίκοι σχετίζονται με τις διακηρύξεις και τα μέτρα που είχε πάρει η Γαλλική Επανάσταση;

–     Συζήτηση για την Οκτωβριανή Επανάσταση και τη σημασία της.

 

ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΕΒΔΟΜΟ. Ενότητα 34: Η λήξη του Α΄ Παγκοσμίου Πολέμου και οι μεταπολεμικές ρυθμίσεις

Διδασκαλία της ενότητας με έμφαση στα ακόλουθα σημεία:

  • α) Αρχή της Αυτοδιάθεσης των λαών («14 σημεία») (απλή αναφορά)
  • β) Συνθήκη Βερσαλλιών
  • γ) Συνθήκη Σεβρών
  • δ) Κοινωνία των Εθνών

Λέξεις κλειδιά: αρχή της αυτοδιάθεσης των λαών, τα «14 σημεία» του Γουίλσον, Συνθήκη Βερσαλλιών, Συνθήκη Σεβρών, Κοινωνία των Εθνών.

Προτεινόμενες δραστηριότητες:

–     Ασκήσεις/δραστηριότητες 1 και 2 του σχολικού βιβλίου.

 

ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΟΓΔΟΟ. Ενότητα 36. Ο ελληνισμός της δυτικής Μικράς Ασίας και του Πόντου.

Διδασκαλία της ενότητας με έμφαση στα ακόλουθα σημεία:

  • α) οι διωγμοί του ελληνισμού και τα αίτια τους
  • β) η «αυτοδιάθεση των λαών» και το κίνημα αυτονόμησης του Πόντου

Λέξεις κλειδιά: τάγματα εργασίας, ποντοαρμενικό κράτος.

Προτεινόμενη δραστηριότητα

–  Άσκηση/δραστηριότητα 1 του σχολικού βιβλίου.

 

ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΟΓΔΟΟ. Ενότητα 35. Οι διεκδικήσεις της Αντάντ και της Ελλάδας στην Οθωμανική Αυτοκρατορία.

Συνοπτική παρουσίαση της ενότητας, ώστε οι μαθητές και οι μαθήτριες να αντιληφθούν:

  • α) τις διεκδικήσεις του Βενιζέλου στο Συνέδριο του Παρισιού
  • β) τη σημασία της στρατιωτικής παρουσίας της Ελλάδας στη Μ. Ασία για τη Βρετανία
  • γ) τις αντιδράσεις των Ελλήνων της Μ. Ασίας και των Τούρκων
2 ώρες
Προτεινόμενη δραστηριότητα

–  Άσκηση/δραστηριότητα 1 του σχολικού βιβλίου.

 

ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΟΓΔΟΟ. Ενότητα 38: Ο Μικρασιατικός Πόλεμος (1919-1922)

Διδασκαλία της ενότητας, με έμφαση στα ακόλουθα σημεία:

  • α) Η ελληνική διοίκηση της Μικράς Ασίας και οι επιχειρήσεις του ελληνικού στρατού ως το καλοκαίρι του 1920
  • β) Η απόρριψη της Συνθήκης των Σεβρών από το τουρκικό κίνημα αντίστασης
  • γ) Οι εκλογές του 1920 και η επάνοδος του Κωνσταντίνου
  • δ) Διπλωματικές επιτυχίες του τουρκικού κινήματος (συμφωνίες του Κεμάλ με Σοβιετική Ένωση, Γαλλία, Ιταλία)
  • ε) Οι εξελίξεις έως τον Αύγουστο του 1922

Λέξεις κλειδιά: ελληνική διοίκηση Σμύρνης, Συνθήκη Σεβρών, δημοψήφισμα 1920, επέλαση στον Σαγγάριο, Δημοκρατικό Μανιφέστο

Προτεινόμενες δραστηριότητες:

–  Ασκήσεις/δραστηριότητες 1 και 2 του σχολικού βιβλίου.

ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΟΓΔΟΟ. Ενότητα 39: Εξελίξεις σε Ελλάδα και Τουρκία μετά τον μικρασιατικό πόλεμο

ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΕΝΑΤΟ. Ενότητα 44: Το προσφυγικό ζήτημα στην Ελλάδα κατά τον Μεσοπόλεμο

Ενιαία διδασκαλία των ενοτήτων με έμφαση στα ακόλουθα σημεία:

  • α) Η Δίκη των Έξι
  • β) Η Συνθήκη της Λοζάνης (1923)
  • γ) Παράγοντες έντασης και σχέσεις γηγενών-προσφύγων
  • δ) Συνέπειες της άφιξης των προσφύγων στην πολιτική, οικονομική, κοινωνική ζωή και στον πολιτισμό

Λέξεις κλειδιά: Δίκη των Έξι, Συνθήκη της Λοζάνης, Σύμβαση ανταλλαγής πληθυσμών, τέλος Μεγάλης Ιδέας

Προτεινόμενες δραστηριότητες:

–  Ασκήσεις/δραστηριότητες 1 και 2 (ενότητα 44) του σχολικού βιβλίου.

2 ώρες
ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΕΝΑΤΟ. Ενότητα 40: Τα πρώτα μεταπολεμικά χρόνια, η παγκόσμια οικονομική κρίση του 1929 και η Μεγάλη Ύφεση

ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΕΝΑΤΟ. Ενότητα 41. Κοινωνικές διαστάσεις της κρίσης του 1929

Ενιαία διδασκαλία των ενοτήτων με έμφαση στα ακόλουθα σημεία:

  • α) Τα αποτελέσματα του Α΄ Παγκοσμίου Πολέμου
  • β) H έκρηξη της οικονομικής κρίσης του 1929 (απλή αναφορά)
  • γ) Η επέκταση της κρίσης-Η μεγάλη ύφεση (απλή αναφορά)
  • δ) Κοινωνικές συνέπειες της κρίσης
  • ε) Πολιτική του New deal-αντιμετώπιση της κρίσης

Λέξεις κλειδιά: δικαίωμα αυτοδιάθεσης λαών, κινήματα ανεξαρτητοποίησης, ενίσχυση αυταρχικών και εθνικιστικών ιδεολογιών, Μεγάλη Ύφεση – «Κραχ», ανεργία, New Deal (πολιτική εξόδου από την κρίση).

Προτεινόμενες δραστηριότητες

–  Άσκηση/ δραστηριότητα 1 (ενότητα 40) του σχολικού βιβλίου.

–  Καταγραφή της αλυσίδας της κρίσης με βάση τα στοιχεία της πηγής αρ. 2 (ενότητα 40) του σχολικού βιβλίου.

–  Σχολιασμός των επιπτώσεων της κρίσης με βάση τις εικόνες αρ. 4 (ενότητα 40) και 1 & 2 (ενότητα 42) του σχολικού βιβλίου ή άλλων πηγών και εικόνων από το διαδίκτυο.

–   Σχολιασμός της πηγής αρ. 2 (ενότητα 41) του σχολικού βιβλίου, ώστε να αναδειχθούν οι τομείς παρέμβασης της πολιτικής του New deal του Ρούσβελτ.

– Συζήτηση για την κρίση σήμερα. Αναζήτηση αναλογιών με την εποχή της Μεγάλης Ύφεσης.

2 ώρες
ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΕΝΑΤΟ. Ενότητα 42: Πολιτικές διαστάσεις της κρίσης του 1929

ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΕΝΑΤΟ. Ενότητα 43. Η υποενότητα «Η δικτατορία της 4ης Αυγούστου 1936»

Ενιαία διδασκαλία με έμφαση στα ακόλουθα σημεία:

  • α) Η Σοβιετική Ένωση την εποχή του Στάλιν
  • β) Ο φασισμός στην Ιταλία
  • γ) Ο ναζισμός στη Γερμανία
  • δ) η υποενότητα «Η δικτατορία της 4ης Αυγούστου»

Λέξεις κλειδιά: Σταλινισμός, Φασισμός, Ναζισμός, «Ντούτσε», «Φύρερ», δικτατορία 4ης Αυγούστου, ΕΟΝ

Προτεινόμενες δραστηριότητες

–  Σχολιασμός της έννοιας του φασισμού, όπως τον οραματίζεται ο Μουσολίνι στην πηγή αρ. 1 του σχολικού βιβλίου.

–  Άσκηση/δραστηριότητα 1 (ενότητα 42) του σχολικού βιβλίου.

–  Άσκηση/δραστηριότητα 2 (ενότητα 43) του σχολικού βιβλίου.

2 ώρες
 

ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΔΕΚΑΤΟ. Ενότητα 45: Τα προμηνύματα και τα αίτια του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου

Διδασκαλία της ενότητας με έμφαση στα ακόλουθα σημεία:

  • α) Γερμανική, ιταλική και ιαπωνική επιθετικότητα πριν από την έναρξη του πολέμου (απλή αναφορά)
  • β) Συγκρότηση του Άξονα Ρώμης-Βερολίνου και του Αντιδιεθνιστικού Συμφώνου
  • γ) Στάση των δυτικών κρατών («πολιτική κατευνασμού») και Σύμφωνο Μολότοφ – Ρίμπεντροπ (απλή αναφορά)
  • δ) Αίτια του πολέμου

Λέξεις-κλειδιά: Άξονας Ρώμης – Βερολίνου, Αντιδιεθνιστικό Σύμφωνο, «πολιτική κατευνασμού», Σύμφωνο Μη Επιθέσεως Μολότοφ – Ρίμπεντροπ

Προτεινόμενες δραστηριότητες

–  Άσκηση/Δραστηριότητα 3 του σχολικού βιβλίου.

Σχολιασμός της πολιτικής που ακολούθησαν απέναντι στον Χίτλερ τα Δυτικά Κράτη.

 

ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΔΕΚΑΤΟ. Ενότητα 46: Ο Β΄ Παγκόσμιος Πόλεμος

Συνοπτική παρουσίαση της ενότητας, ώστε οι μαθητές και οι μαθήτριες να αντιληφθούν τα ακόλουθα σημεία:

  • α) Η αφορμή και η έκρηξη του πολέμου
  • β) Αναφορά με βάση τον Χάρτη 1 στις πολεμικές επιχειρήσεις στην Ευρώπη 1939-1941 (Blitzkrieg/«Πόλεμος-Αστραπή»), στη γερμανική επίθεση στη Σοβιετική Ένωση (1941- 1943), στις επιχειρήσεις στην Αφρική (1941-1943) και στις επιχειρήσεις στην Άπω Ανατολή (από το 1941), προκειμένου να γίνει κατανοητή η έννοια του «παγκοσμίου» πολέμου
  • γ) Το τέλος του πολέμου
2 ώρες
Λέξεις κλειδιά: «Πόλεμος-Αστραπή»/Blitzkrieg, ατομική βόμβα

Προτεινόμενες δραστηριότητες:

–  Ασκήσεις/δραστηριότητες 1 και 2 του σχολικού βιβλίου.

ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΔΕΚΑΤΟ. Ενότητα 47: Η συμμετοχή της Ελλάδας στον Β΄ Παγκόσμιο πόλεμο Διδασκαλία της ενότητας, ώστε οι μαθητές και οι μαθήτριες να αντιληφθούν τα ακόλουθα σημεία:

  • α) τον ελληνοϊταλικό πόλεμο
  • β) τον ελληνογερμανικό πόλεμο

Λέξεις κλειδιά: Τορπιλισμός της ΄Ελλης, ΟΧΙ, αλβανικό μέτωπο, ελληνογερμανικός πόλεμος

Προτεινόμενη δραστηριότητα

–    Σχολιασμός της πηγής 2 του σχολικού βιβλίου σχετικά με τη ρήξη ανάμεσα στην ελληνική κοινωνία και την ηγεσία της εξαιτίας της στάσης της τελευταίας στον πόλεμο.

 

ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΔΕΚΑΤΟ. Ενότητα 48: Κατοχή, Αντίσταση και Απελευθέρωση Διδασκαλία της ενότητας με έμφαση στα ακόλουθα σημεία:

  • α) Η Κατοχή
  • β) Η Αντίσταση και τα αντίποινα γ) Η «Ελεύθερη Ελλάδα»
  • δ) Η Απελευθέρωση

Λέξεις κλειδιά: Κατοχή, Αντίσταση, ΕΑΜ, ΕΔΕΣ, ΕΛΑΣ, ΕΠΟΝ, «Ελεύθερη Ελλάδα», Κυβέρνηση του βουνού, τάγματα ασφαλείας

Προτεινόμενες δραστηριότητες

–  Άσκηση/δραστηριότητα 1 του σχολικού βιβλίου.

–    Με βάση το προτεινόμενο υλικό, να αναδείξετε τις μορφές Αντίστασης κατά των Γερμανών και τη συμμετοχή του λαού σε αυτές.

–    Πρόσθετο εκπαιδευτικό υλικό και φύλλα εργασίας στο 12 Οκτωβρίου. Η Αθήνα ελεύθερη: http://freeathens44.org/.

2 ώρες
ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΔΕΚΑΤΟ. Ενότητα 49: Τα αποτελέσματα του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου και η ίδρυση του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών

Διδασκαλία της ενότητας με έμφαση στα ακόλουθα σημεία:

  • α) Οι ανθρώπινες απώλειες και οι αναγκαστικές μετακινήσεις πληθυσμών (απλή αναφορά)
  • β) Οι υλικές καταστροφές (απλή αναφορά)
  • γ) Η κατάρρευση του βιοτικού επιπέδου
  • δ) Η ηθική καταρράκωση
  • ε) Η εξασθένηση του διεθνούς ρόλου της Ευρώπης (απλή αναφορά)
  • στ) Ο.Η.Ε

Λέξεις κλειδιά: γενοκτονία, Ο.Η.Ε.

Προτεινόμενες δραστηριότητες

–  Συζήτηση για τις συνέπειες του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου στις νεαρές ηλικίες.

–   Συζήτηση για το τραυματικό γεγονός του ολοκαυτώματος (ποικίλο χρήσιμο ψηφιακό υλικό στις Ψηφιακές Εκθέσεις του Εβραϊκού Μουσείου της Ελλάδος: http://www.jewishmuseum.gr/ψηφιακές εκθέσεις/

1 ώρα
ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΕΝΔΕΚΑΤΟ. Ενότητα 50. Η πολιτική διαίρεση της μεταπολεμικής Ευρώπης ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΕΝΔΕΚΑΤΟ. Ενότητα 51. Διπολισμός και Ψυχρός Πόλεμος

Συνοπτική παρουσίαση των ενοτήτων, ώστε οι μαθητές και οι μαθήτριες να αντιληφθούν:

  • α) τη σημασία των συμφωνιών της Γιάλτας και του Πότσνταμ για τον μεταπολεμικό κόσμο
  • β) τις διαφοροποιήσεις και τη διαίρεση ανάμεσα σε Ανατολική και Δυτική Ευρώπη
  • γ) τον ρόλο της αμερικανικής βοήθειας στην ανοικοδόμηση της μεταπολεμικής Ευρώπης γ) τον διπολισμό και τον Ψυχρό πόλεμο ανάμεσα στις δύο υπερδυνάμεις και τις σημαντικότερες επιπτώσεις τους

Προτεινόμενες δραστηριότητες

–  Άσκηση/δραστηριότητα 2 (ενότητα 51) του σχολικού βιβλίου.

–  Συζήτηση για τον Ψυχρό Πόλεμο και την πυρηνική απειλή.

1 ώρα
ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΕΝΔΕΚΑΤΟ. Ενότητα 52. Το τέλος της αποικιοκρατίας και η ανάδυση του Τρίτου Κόσμου

ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΕΝΔΕΚΑΤΟ. Ενότητα 53. Η κατάρρευση των λαϊκών δημοκρατιών και η μεταψυχροπολεμική Ευρώπη

Συνοπτική παρουσίαση των ενοτήτων, ώστε οι μαθητές και οι μαθήτριες να αντιληφθούν:

  • α) το φαινόμενο της αποαποικιοποίησης
  • β) τα κύρια προβλήματα του Τρίτου Κόσμου
  • γ) τις μεταρρυθμίσεις στην Σοβιετική Ένωση και τις συνέπειές τους (νέοι πολιτικοί σχηματισμοί, μεταναστευτικό ρεύμα προς τις αναπτυγμένες χώρες της Ευρώπης, αναζωπύρωση ξενοφοβίας και ρατσισμού)

Προτεινόμενες δραστηριότητες

–   Συζήτηση για την ευθύνη των αποικιοκρατών για την υπανάπτυξη που μαστίζει σήμερα πολλές πρώην αποικίες.

–  Άσκηση/δραστηριότητα 2 (ενότητα 53) του σχολικού βιβλίου.

1 ώρα
ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΔΩΔΕΚΑΤΟ. Ενότητα 54. Ο εμφύλιος πόλεμος και τα κύρια προβλήματα της μετεμφυλιακής Ελλάδας (1944-1963). Ο κυπριακός αγώνας (1955-1960) ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΔΩΔΕΚΑΤΟ. Ενότητα 55. Όξυνση της πολιτικής κρίσης και η δικτατορία της 21ης Απριλίου 1967 (1963-1974)

Συνοπτική παρουσίαση των ενοτήτων, ώστε οι μαθητές και οι μαθήτριες να αντιληφθούν:

  • α) τις συνθήκες που οδήγησαν στον Εμφύλιο Πόλεμο
  • β) τα κυριότερα γεγονότα της εμφύλιας σύρραξης και την στάση των εμπλεκομένων
  • γ) τις επιπτώσεις του εμφυλίου πολέμου στη μετεμφυλιακή Ελλάδα
  • δ) τις κυριότερες πολιτικές εξελίξεις (οξυμένο πολιτικό κλίμα, στάση μοναρχίας, παρακράτος, δημιουργία νέων κομμάτων)
  • ε) τις κυριότερες οικονομικές και κοινωνικές αλλαγές
  • στ) τον κυπριακό αγώνα
  • ζ) την επιβολή της απριλιανής δικτατορίας, την αντίσταση σε αυτήν και την κατάρρευσή της.
2 ώρες
Προτεινόμενες δραστηριότητες:

–  Άσκηση/ δραστηριότητα 1 (ενότητα 54) του σχολικού βιβλίου.

–  Ένα σύντομο χρονικό για τη Δημοκρατική Νεολαία Λαμπράκη.

–  Άσκηση/δραστηριότητα 2 (ενότητα 55) του σχολικού βιβλίου.

–  Σχολιασμός της έννοιας της «μεταπολίτευσης» (με βάση το υλικό του σχολικού βιβλίου ή άλλο υλικό).

Σύνολο 45 ώρες

 Πίσω